Rolls–Royce na lanovce či delfíni v letadle. Přeprava speciálního zboží vyžaduje i rok příprav

Rolls-Royce cestuje lanovkou na výstavu

Rolls-Royce cestuje lanovkou na výstavu Zdroj: Archiv Rolls-Royce-museum.at; archiv Gebrüder Weiss

Rolls-Royce cestuje lanovkou na výstavu
Rolls-Royce cestuje lanovkou na výstavu
Rolls-Royce cestuje lanovkou na výstavu
Rolls-Royce cestuje lanovkou na výstavu
Rolls-Royce cestuje lanovkou na výstavu
17
Fotogalerie

Standardní zásilky, zejména zboží z e-shopů, se staly běžnou součástí života a stále jich přibývá. Přepravní a logistické firmy se ale zabývají i speciálními a na provoz náročnými zakázkami. Unikátní jsou z důvodu nadměrných a atypických rozměrů či obrovské hmotnosti.

„Speciální přepravy vyžadují pečlivou přípravu a plánování, které může být v řádu týdnů, ale i několika měsíců. Tímto způsobem se přepravují strojírenské produkty, technologické celky či velké konstrukce. Speciálních zásilek přepravíme v průměru i několik desítek ročně,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu logistické firmy Gebrüder Weiss. Při přepravě nadměrných nebo specifických zakázek se využívá všech myslitelných dopravních možností. Jejich škála je velice pestrá a nechybějí ani rarity.

„Mezi jedny z nejzajímavějších speciálních přeprav, které jsme realizovali, se řadí přeprava automobilu Rolls-Royce z roku 1930 na zimní výstavu do švýcarského muzea, které je umístěno na hoře v nadmořské výšce 2500 metrů. Po zvážení všech alternativ jsme nakonec usoudili, že nejlepším způsobem dopravy bude speciální uchycení vozu pod lanovku a následné vyvezení na vrchol hory,“ říká Kodada.

Další z raritních převozů byl přesun delfínů z rakouského Lince do Tel Avivu, a to letecky a první třídou. Transport byl pro delfíny upraven tak, aby byl co nejpohodlnější a průběžně probíhala kontrola správnosti jejich životních funkcí. Jednou z nejdelších přeprav byl pak například transport trolejbusů z Česka do Uzbekistánu, trasa měřila až 6500 kilometrů. „Velkou akcí pro nás také byla přeprava lanovkového systému o hmotnosti 450 tun do mexického města Puebla. Šlo o logisticky náročný projekt, který byl obtížný i z hlediska termínu, lanovka musela být dopravena na místo co nejrychleji. Na letiště bylo zboží dopravováno celkem 25 návěsy a 3 dodávkami. Letecky pak přepravu zajišťovaly 4 charterové lety Boeingu 747 F,“ doplnil  Kodada.