Šéfem SŽDC se stal sociální demokrat Surý

Pavel Surý povede SŽDC

Pavel Surý povede SŽDC Zdroj: www.cssd-brno-vinohrady.cz

Vlna personálních čistek dorazila dnes i do Správy železniční dopravní cesty a odplavila generálního ředitele Jiřího Koláře. Místo něj správní rada na podvečerním zasedání dosadila do čela organizace Pavla Surého, dosavadního šéfa brněnské oblasti SŽDC. Deníku E15.cz to potvrdil čllen rady a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

Surý je sociální demokrat, údajně má blízko k premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. Naopak s odvolaným Kolářem se táhne pověst muže blízkého ODS.

Kolář podle všeho dostal nabídku na správě železnic zůstat jako náměstek, nabídku nyní zvažuje. Správní rada rovněž výrazně omezila platy a odměny vrcholových manažerů, generální ředitel by měl jít podle informací serveru E15.cz dolů o sto tisíc na 250 tisíc korun.

Kritici Kolářovi vyčítali, že nezvýšil rychlost na českých kolejích

Kolář se do čela SŽDC dostal před dvěma lety díky konkurzu, ve kterém zvítězil mezi 25 uchazeči. Podařilo se mu mimo jiné nastartovat čerpání evropských peněz a rozjet některé obří projekty. Mezi ně patří například tunel u Plzně na třetím koridoru nebo několik obřích staveb na čtvrtém koridoru v jižních Čechách.

Díky Kolářovu stabilnímu postavení také SŽDC nepotkal personální rozvrat, se kterým se dodnes potýká sesterské Ředitelství silnic a dálnic. Naopak kritici Kolářovi například vyčítají, že vzdal snahu zvýšit rychlost na českých kolejích.

Surého velkým úkolem bude dočerpání zbývajících třiceti miliard z fondů EU a také převzetí nádražních budov od Českých drah. Vesměs zanedbané nemovitosti bude třeba opravit a zajistit z nich alespoň nějaké výnosy. Ovládnutí správy železnic znamená získání kontroly nad miliardovými toky peněz. SŽDC ročně rozdělí stavebním firmám desítky miliard korun.

SŽDC
Vznik: 1. ledna 2003
Právní forma: státní organizace
Předmět činnosti: plní funkci vlastníka a provozovatele celostátní železniční sítě a regionálních drah ve vlastnictví státu
Počet zaměstnanců: 17.200
Délka tratí (2012): cca 9400 kilometrů
Hospodářský výsledek (2012): SŽDC vykázala čistý zisk 75 milionů korun; jako investor do výstavby a modernizace kolejí utratila 9,5 miliardy korun z investičních dotací.
- SŽDC vznikla v rámci liberalizace dopravního trhu jako jedna ze dvou nástupnických organizací někdejšího státního podniku České dráhy (druhou nástupnickou organizací je akciová společnost České dráhy).
- SŽDC se mimo jiné stará o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železniční síť. Působí také jako investor do výstavby tratí.
- SŽDC není majitelem nádraží, ta patří Českým drahám, podobně jako pozemky pod kolejemi. V současnosti se ale chystá převod těchto nemovitostí do majetku SŽDC. Podle nedávno zveřejněného plánu by se staniční budovy měly prodávat od začátku října a pozemky pod kolejemi v září 2015.
- V posledních letech se objevilo v souvislosti s hospodařením SŽDC několik podezřelých případů. Nejvyšší kontrolní úřad například předloni upozornil na údajné zbytečné utrácení za pronájem a nákup aut nebo právní služby. Až před soudem pak skončil někdejší ředitel organizace Jan Komárek, kterého žalobce vinil z toho, že uzavřel nevýhodnou smlouvu na nákup elektřiny a způsobil tak stamilionovou škodu. Letos v březnu ale odvolací pražský městský soud Komárka osvobodil.

Jiří Kolář: Konec výpravčích v Čechách nehrozí