Slabé působení v úřadu nahrazuje Ťok mediální hyperaktivitou, brání se nařčením ekologové

Miroslav Patrik

Miroslav Patrik Zdroj: isifa

Jako jeden z hlavních důvodů, proč se rekonstrukce dálnice D1 nestihne v předem stanoveném temrínu, označil ministr dopravy Dan Ťok aktivitu ekologického spolku Děti Země. Ten podle ministra napadá vydávání stavebních povolení. Předseda spolku Miroslav Patrik však nařčení odmítá s tím, že rekonstrukci brzí především české úřady. Oprava nejvytíženější silniční tepny měla být podle Patrika hotová již dávno.

Cítíte odpovědnost za zdržení rekonstrukce D1?

Ne, protože se Děti Země ročně účastní desítky správních řízení pro desítky různých staveb. Jde o standardní postup, pokud spolek chce efektivně připomínkovat nějakou stavbu, aby její realizace a provoz probíhaly s ohledem na životní prostředí a povolování bylo podle zákona. Hlavní zdržení je u investora a na úřadech.

Co si od rozkladů slibujete?

Cílem našich rozkladů je především posoudit, zda závazná stanoviska na ochranu krajinného rázu, potoků a jejich břehů, lesa a veřejného zdraví před hlukem byla vydána podle zákona, a dále se snažíme o zpřesnění jejich podmínek, které v rozkladech navrhujeme.

Z jakých důvodů jste rekonstrukci "napadali", jak říká ministr Ťok?

Z věcného hlediska jsme kolem roku 2014 upozorňovali, že výběr technologie rekonstrukce je příliš drahý a zdlouhavý, neboť podle řady nezávislých odborníků by stačilo použít metodu fragmentace a frézování povrchu, která byla úspěšně použitá pro úsek Praha - Mirošovice. Rekonstrukce D1 měla být samozřejmě už dávno.

Jak hodnotíte jeho výroky a působení na ministerstvu?

Děti Země svou účastí ve stavebních řízeních připomínkují rekonstrukci D1 už čtyři roky a kritika ministra dopravy této jejich činnosti je spíše už takovým každoročním jarním folklórem. Jeho působení na ministerstvu z odborného hlediska hodnotíme jako slabé, což ovšem úspěšně nahrazuje svou mediální hyperaktivitou.