Slovenské dráhy nedokáží konkurovat RegioJetu, skončí s vlaky InterCity

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk/ap

Slovenský státní železniční dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v lednu ukončí provoz svých vlaků InterCity (IC) na trase mezi Bratislavou a Košicemi, kde cestující přepravuje také český soukromý dopravce RegioJet. Své rozhodnutí zdůvodnila tím, že provoz komerčních IC vlaků je ztrátový. RegioJet na to zareagoval sdělením, že kapacitu svých vlaků posílí, původně se přitom plánoval z trati stáhnout.

„Ekonomická kondice InterCity vlaků se tři roky systematicky zlepšovala, ztrátu jsme každoročně radikálně snižovali. Po příchodu konkurence počet cestujících klesl. Nedokážeme tak dostat tyto vlaky do kladných čísel,“ uvedl generální ředitel ZSSK Pavol Gábor. Vlaky vyšší kategorie IC přestane ZSSK provozovat od 18. ledna příštího roku, loni tyto soupravy prodělaly více než milion eur.

ZSSK své rozhodnutí oznámila den poté, co takový krok naznačil slovenský ministr dopravy Ján Počiatek. Státní dopravce již letos na jaře omezil o dvě pětiny počet IC spojů na 445 kilometrů dlouhé trati, která spojuje dvě největší města na Slovensku. Dopravce to tehdy zdůvodnil cenovou válkou RegioJetu.

Provoz IC vlaků, na které ZSSK nepobírá od státu dotace, vyvolal v minulosti rozepře mezi RegioJetem, ZSSK a slovenským ministerstvem dopravy. Český dopravce opakovaně tvrdil, že ZSSK provozuje IC vlaky za podnákladové ceny. Tím prý poškozuje RegioJet, který začal na vlastní komerční riziko přepravovat cestující ve svých dálkových vlacích mezi Bratislavou a Košicemi loni v prosinci.

Jančura monopol nezíská

RegioJet rozhodnutí ZSSK uvítal. „RegioJet se připravuje na provoz souprav až o 13 vozech na trase Bratislava-Košice tak, aby byla cestujícím nabídnuta více než dvojnásobná kapacita proti tomu, co dosud na této trati nabízely všechny komerční vlaky obou dopravců dohromady,“ sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj v reakci na oznámení ZSSK.

Ještě minulý týden přitom RegioJet uváděl, že v prvním čtvrtletí příštího roku provoz svých dálkových vlaků na zmiňované trase ukončí. Své rozhodnutí tehdy zdůvodnil tím, že slovenské ministerstvo dopravy nezakročilo proti nekalé konkurenci ZSSK.

RegioJet v dálkové železniční dopravě mezi Bratislavou a Košice monopol nezíská. ZSSK přepravuje cestující na této trati i ve státem dotovaných rychlících, ve kterých mohou děti, studenti a senioři cestovat zdarma. Bezplatné cestování ve státem dotovaných vlacích zavedla levicová slovenská vláda loni. Jízda rychlíkem z Bratislavy do Košic zabere asi o hodinu více než cesta vlakem IC nebo vlakem RegioJetu.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotovaný provoz osobních vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu země. Dopravce letos na Slovensku také otevřel autobusovou linku na trase mezi Bratislavou a Banskou Bystricí a rovněž linku z Bratislavy do Vídně.