Slovenské dráhy ruší část spojů do Košic, viní RegioJet z cenové války

Slovenské dráhy

Slovenské dráhy Zdroj: Skoda Transportation

Státní slovenský železniční dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od poloviny dubna o dvě pětiny omezí počet spojů vyšší kategorie InterCity (IC) na hlavní trati mezi Bratislavou a Košicemi. Šéf ZSSK Pavol Gábor to zdůvodnil cenovou válkou českého dopravce RegioJet, který na této trase začal provozovat dálkové vlaky loni v prosinci. RegioJetu oponuje, že s cenovou válkou přišla naopak ZSSK.

Spoje InterCity provozuje ZSSK na vlastní komerční riziko, nevztahuje se na ně bezplatná vlaková přeprava dětí, studentů a seniorů, kterou loni na podzim zavedla levicová vláda premiéra Roberta Fica.

„Komerční IC vlaky ZSSK vtahuje soukromý dopravce do nesmyslné cenové války, která je v rozporu se všemi pravidly ekonomického chování. Nemá smysl vést boj, který nemá vítěze. Nelze soupeřit s někým, kdo sníží ceny na polovinu,“ řekl Gábor. Provoz vlaků je pro ZSSK ztrátový, loni tyto spoje podle předběžných údajů prodělaly 1,3 milionu eur (přes 35 milionů korun).

Ztrátový byl provoz IC tedy i v době, kdy jízdenka stála běžně 20 eur a více, dnes je zhruba na polovině. „Slovenské dráhy nejenže cenu snížily, ale dokonce některým cestujícím zpětně vracely celé jízdné,“ poznamenal mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Státní dopravce si pasažéry neudržel

RegioJet konec části spojů IC ZSSK vítá. Zároveň vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby zveřejnil počty cestujících ve vlacích IC od zavedení jízdného zdarma v ostatních vlacích a také letošní ztrátu vlaků IC.

RegioJet jízdu expresním spojem na 445 kilometrů dlouhé trati spojující největší slovenská města nabízí pro dospělé od devíti eur (245 korun). Státní dopravce po příchodu konkurence také snížil ceny jízdenek při nákupu přes internet a zavedl některé novinky, kterými chtěl udržet počet cestujících IC ve vlacích. To se firmě ale nepodařilo, v jednotlivých měsících letošního roku počet pasažérů v IC vlacích proti plánu společnosti podle Gábora klesl o 15 až 28 procent.

Tento pokles zdůvodnil pouze příchodem konkurence a nikoliv zavedením bezplatné vlakové přepravy ve většině vlaků na Slovensku. „Je však zřejmé, že většina cestujících přešla z vlaků IC do rychlíků kvůli tomu, aby mohla jezdit zdarma,“ řekl Ondrůj.

Rušení spojů

Nově ZSSK mezi Bratislavou a Košicemi vypraví 25 místo současných 41 IC vlaků týdně. Například v pracovních dnech zruší na této trati jeden ze tří párů vlaků vyšší kategorie. Spoje IC se na celkových výkonech ZSSK podílejí necelými třemi procenty. To je méně než loni, kdy ZSSK zavedla nové vlaky v souvislosti se zahájením bezplatného cestování pro vybrané kategorie cestujících. Státní dopravce na trati z Bratislavy přes Žilinu do Košic vypravuje také státem dotované rychlíky, které celou trasu ale zvládnou pomaleji než vlaky IC.

RegioJet provozuje mezi Bratislavou a Košicemi na vlastní komerční riziko tři páry dálkových spojů denně. Společnost na Slovensku také zajišťuje státem dotovanou vlakovou dopravu na regionální lince mezi Bratislavou a Komárnem na jihu země. Letos RegioJet zahájil autobusovou linku z Bratislavy do Banské Bystrice na středním Slovensku.