Premiér Bohuslav Sobotka, ministr dopravy Dan Ťok a pražská primátorka Adriana Krnáčová se setkali v sídle Správy železniční dopravní cesty a výsledkem je rok 2023. „Jsem ráda, že jsme se konečně dopracovali k nějakému datu,“ uvedla primátorka. Náklady se odhadují na 22 miliard korun s tím, že mohou ještě vzrůst kvůli zvažovanému tunelu pod Střešovicemi. I kvůli nové složité tunelové variantě, o které deník E15 informoval jako první, bude nejprve hotov úsek od nádraží Veleslavína směrem ven z Prahy.
„Spojení Ruzyně – Veleslavín by tak mohlo být hotovo dříve než v roce 2023,“ uvedl ministr Ťok. Jeho úřad očekává, že příští rok získá územní rozhodnutí na trať Kladno – Veleslavín. Tím ostatně Ťok podpořil názor šéfa Letiště Praha Václava Řehoře. „Jde o to udělat alespoň něco a pro letiště je klíčový úsek do Veleslavína,“ řekl nedávno Řehoř deníku E15. Na Veleslavíně totiž má vzniknou přestupní terminál mezi vlaky a metrem. Nejsložitější je příprava úseku z Veleslavína do Dejvic a dále do centra na Masarykovo nádraží. Pro odpor Prahy 6 zřejmě nebude možné vést trať ve stávající stopě, na přetřes proto přišel ražený tunel pod Střešovicemi. Správa železnic alespoň příští rok hodlá začít s úplnou obnovou Negrelliho viaduktu.
Politici tančí kolem železničního spojení na letiště už více než dvacet let. V živé paměti je například slavnostní podpis memoranda v roce 2008, ve kterém tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček, primátor Pavel Bém a středočeský hejtman Petr Bendl slibovali vypravení prvního spoje na Vánoce 2013. Všechny dosavadní sliby se ukázaly jako liché.
Jak vypadají projekty spojení na letiště:
Trať na letiště má vést pod zemí
Žádné tunely. SŽDC se shodla s Prahou na trati na letiště
Kromě trasy na letiště se dnešní jednání premiéra s představiteli Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a ministerstva dopravy týkalo i přípravy vysokorychlostních tratí. Do konce roku tak má úřad vládě předložit materiál popisující vývoj přípravy železničních spojení pro rychlost nad 300 kilometrů v hodině.
Sobotka: Napojení na rychlotrať je nejvíce reálné
Nejreálnější je podle Sobotky vznik napojení na rychlotratě v západní Evropě přes Berlín a Drážďany. Přeshraniční spojení Drážďany - Praha sice zatím v německém plánu na rozvoj vysokorychlostní železnice vysokou prioritu nemá, vláda se ale pokusí tento stav napravit. Další zvažovanou vysokorychlostní tratí je spojení Prahy a Brna s logickým pokračováním na Vídeň, Bratislavu a Budapešť.
Ještě letos nebo napřesrok by přitom mohlo být podle Sobotky jasné, jak se německá strana k revizi svého plánu rychlostních tratí postaví. Pokud bude trať zařazena do spolkového plánu dopravy, bude zřejmé, že má německá strana chuť na tomto spojení spolupracovat a je reálné i její financování z evropských peněz. Do roku 2025 by se pak mohl začít stavět první úsek z Prahy do Litoměřic.
Po dnešní návštěvě SŽDC:Stavba železničního spojení mezi Prahou, letištěm VH a Kladnem se reálně a rychle připravuje pic.twitter.com/Z0YPsyLVxo
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) June 6, 2016