Spor s církví zablokoval D11, stát má na dohodu čtyři měsíce

Dálnice D11 na okraji Prahy

Dálnice D11 na okraji Prahy Zdroj: SJu, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové
Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové
Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové
Dostavba dálnice D11 u Hradce Králové
D11
8
Fotogalerie

Ředitelství silnic a dálnic řeší zásadní problém, neboť zatím nemůže pokračovat ve stavbě dálnice D11 severně od Hradce Králové. Vydání stavebního povolení pro sedmikilometrový úsek od Smiřic k Jaroměři zablokoval spor o pozemky mezi státem a církví v rámci restitucí. Stavba za téměř čtyři miliardy korun je přitom určena k zahájení v letošním roce.

 

„Na dohodu máme zhruba čtyři měsíce. Pokud se to nepodaří, bude ohroženo letošní zahájení stavby,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Jenže žádná dohoda se nerýsuje. Naopak spor mezi římskokatolickou církví a Státním pozemkovým úřadem dospěl k vrchnímu soudu, termín jednání ale zatím není určen.

Předtím u Krajského soudu v Hradci Králové uspěla církev, což je pro silničáře horší varianta. Pozemkový úřad by totiž v případě vítězství převedl pozemky na ŘSD rychle a bezplatně. Ministerstvo dopravy se dlouho upínalo k naději, že obě strany sporu dají souhlas s provedením stavby, a odblokují tak vydání stavebního povolení. Podle ministra Dana Ťoka bylo takové řešení s církví předjednáno. Vyrovnání by se následně řešilo po ukončení soudu. Jenže podle mluvčího Státního pozemkového úřadu Hynka Jordána takové řešení zákon neumožňuje, pokud běží žaloba.

Deník E15 na toto téma oslovil církevní instituce od jaroměřské fary, která figuruje jako žalobce, přes královéhradecké biskupství až po pražské arcibiskupství. Odpověděl jen jaroměřský farář Jerzy Zieba s tím, že o problému neví. Existenci sporu ale vedle rezortu dopravy potvrdili i mluvčí Vrchního soudu v Praze Jan Fořt a za SPÚ Hynek Jordán.

Není ale důvodu se domnívat, že by církev kvůli stavebnímu povolení chtěla stahovat žalobu v době, kdy tahá za delší konec provazu. Pozemky na dvou listech vlastnictví jí historicky patřily, navíc v první instanci soud vyhrála. Po určení vlastnictví tak stát mohou čekat zdlouhavé tahanice v podobě jednání o výkupu či vyvlastnění.

Dálnice D11 přitom podle ministerstva dopravy není jediným příkladem, kde restituční spory blokují důležitou silniční stavbu. Stejně je na tom například obchvat středočeských Olbramovic.

Vybrané stavby brzděné pozemkovými spory

•D6 obchvat Lubence – ke stavebnímu povolení chybí jeden list vlastnictví, na pozemku je zástava řešená žalobou

•I/11 Ostrava prodloužená Rudná – k dokončení stavby chybějí tři stovky metrů, věcné břemeno práva chůze bylo podle ministerstva dopravy zapsáno protizákonně

•D3 Hodějovice–Třebonín – požadavek soukromé firmy na směnu komerčního areálu za jiný komerční areál je podle rezortu v rozporu se zákonem

•D55 Otrokovice JV obchvat – ke stavebnímu povolení chybí jeden list vlastnictví, vyvlastnění soukromých osob se protahuje

 

Ťok: Novela zákona nám moc nepomůže

Ministr dopravy Dan Ťok chce prosadit změny stavebního zákona, jež státu umožní zrychlit výstavbu. Zatím je to ale marná snaha.

Pomůže vám v pozemkové přípravě velkých staveb velká novela stavební- ho zákona, která nedávno prošla sněmovnou?

To, co prošlo sněmovnou, nám pomůže jen velmi málo. Bylo to neuvěřitelné politikaření. My jsme předložili pozměňovací návrhy, které by velmi pomohly. Bohužel neprošly.

Co jste navrhovali?

Například zavedení institutu předčasné držby. To znamená, že stát by mohl začít přípravné práce a stavbu na pozemku, který je určen k vyvlastnění. Vyrovnání s majitelem by pak následovalo. Rovněž jsme chtěli zrušit odkladný účinek žaloby proti vyvlastnění.

Nebylo by to protiústavní, něco na úrovni znárodnění?

To v žádném případě. Byl by to výjimečný nástroj pro speciální případy, u kterých stát vyjádřil veřejný zájem. A ten má každý stát. Současná právní úprava vede k tomu, že jestliže chce někdo dělat kverulanta a vydělat, tak má veškerou právní podporu. My chceme udělat to, co udělali v Polsku před Eurem 2012, co je v německých zákonech – tedy že vyvlastnění ve veřejném zájmu je jednoduché a automatické.

Není odpor majitelů logický?

Kdo vydrží, dostane většinou lépe zaplaceno? Ano, to se stává. Uvědomuji si, že je nespravedlivé, když lidé dostanou za metr čtvereční rozdílné ceny. Do budoucna bych chtěl, aby v českém právním řádu bylo možné určit cenu pozemků na celé stavbě stejnou.

Vaše ANO ovládá ministerstvo pro místní rozvoj. Proč tyto změny nešly rovnou z ministerstva, ale jen jako pozměňovací návrhy?

Paní ministryně předkládala argumenty svého rezortu a převládl u ní úřední pohled. Její právníci jí řekli, že to může být protiústavní, na druhé straně ministr spravedlnosti říká, že je to v souladu s ústavou. Naše pozměňovací návrhy ANO podpořilo a pak už jen komunisté. Je vidět, že už se na to v rámci předvolebního boje všichni vykašlali