Starostové u antimonopolního úřadu znovu napadli smlouvu na mýto

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) znovu napadlo u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) rozhodnutí ministerstva dopravy prodloužit bez tendru smlouvu na provoz mýtných bran s firmou Kapsch. Úřad zatím pouze předběžně zjišťuje, zda v dané věci existují důvody pro zahájení správního řízení.

Hnutí podalo na ÚOHS podnět už podruhé. V prvním případě úřad svoje šetření zastavil, protože ještě nebyla dohoda s Kapschem podepsána. Úřad tedy neměl co řešit. Mluvčí úřadu Martin Švanda dnes upozornil na to, že zatím jde pouze o šetření podnětu.

„Úřad pouze předběžně zjišťuje, zda v dané věci existují důvody pro zahájení správního řízení. V případě zjištění těchto důvodů úřad zahájí správní řízení z moci úřední, ve kterém může rozhodnout o případném porušení zákona o veřejných zakázkách ze strany zadavatele,“ uvedl Švanda.

Hnutí STAN na svém webu minulý týden uvedlo, že stále trvá základní připomínka, kterou ke smlouvě má. Stát prý prodlužuje bez výběrového řízení kontrakt v řádu miliard, a to jen proto, že ministerstvo dopravy několik let nedělalo vůbec nic. „Domníváme se, že úspora by při řádném transparentním výběrovém řízení mohla být ještě větší,“ uvedl na webu hnutí šéf STAN Petr Gazdík.

Ministerstvo dopravu dohodu s dosavadním provozovatelem mýtného podepsalo koncem srpna. Prodloužením dosavadní smlouvy podle šéfa resortu Dana Ťoka (ANO) otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele.

Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun. Dodatky s Kapschem nepodepsal ministr, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva. Pravicová opozice uzavření dodatku na provoz mýtného systému kritizovala. ODS to označila za selhání ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.