Start mýtného v Polsku Kapschi nevyšel

ilustrační foto

ilustrační foto

Rakouské firmě Kapsch Telematic se s více než dvoudenním zpožděním podařilo v Polsku uvést do provozu systém elektronického mýtného. Na rozdíl od Česka, kde firma zavedla elektronické mýtné bez větších problémů na Nový rok 2007, zavedení podobného systému v Polsku provázela řada komplikací.

První problémy se objevily už při pronájmu palubních jednotek. Kvůli nedostatku přepážek museli řidiči na registračních místech stát dlouhé, někdy i desetihodinové fronty, než si mohli svůj „viaToll Box“ odnést. Stěžovali si také na administrativní zátěž. Kvůli pronájmu palubní jednotky museli prý předložit mnohem více dokumentů než v jiných zemích.

K tomu se přidaly problémy s elektronickým zpracováním dat: systém začal kvůli přetížení kolabovat. „Během posledních týdnů jsme zaregistrovali na 120 tisíc vozidel,“ vysvětluje Dorota Prochowitzová, mluvčí polské dceřiné firmy Kapsch Telematic. Registrace jednoho vozidla trvala přes hodinu.

Přitom nebylo třeba spěchat. Mýtné brány zůstaly ještě padesát hodin po plánovaném spuštění „slepé“ a mobilní kontroloři nevyjeli na silnice. O tom ovšem nikdo nevěděl a nikdo z řidičů nechtěl riskovat pokutu tří tisíc zlotých (zhruba 18 200 korun) za jízdu po zpoplatněné silnici. Teprve v prvních nedělních hodinách se podařilo systém spustit, dobrých padesát hodin po plánovaném startu.

Peníze za inkriminovanou dobu se sice nevybraly, ale neznamená to ještě, že by o ně měl stát přijít. „Nejprve Kapsch zaplatí pokutu z prodlení ve výši jednoho milionu zlotých za každý den zpoždění,“ uvedla mluvčí polského Ředitelství silnic a dálnic Urszula Nelken.

Zároveň by měl na účet provozovatele mýta přijít také výpadek příjmů, který si ředitelství cení na dva miliony zlotých za den. Výpadek však bude ještě znovu oceněn po uplynutí prvního měsíce fungování systému na základě skutečných příjmů.

I kdyby ovšem Kapsch musel vyplatit státu třeba deset milionů zlotých, mohla by rakouská společnost tak jako tak označit svůj obchod s Polskem za úspěšný, napsal list Dziennik Gazeta Prawna. Cena výstavby mýtného systému činila totiž čtyři miliardy zlotých.

Poplatky na silnicích a dálnicích

V Polsku platí mýtné vozidla nad 3,5 tuny na 1560 kilometrech zpoplatněných dálnic, rychlostních silnic a několika silnic nižších tříd. Mýtné se týká i osobních automobilů s přívěsem a autobusů pro přepravu více než devíti osob. Kilometr jízdy stojí řidiče od šestnácti grošů (asi jedna koruna, platí pro autobusy emisní třídy EURO5) do 53 grošů (3,25 koruny, platí pro nákladní vozidla nad dvanáct tun a vozidla třídy EURO2).