Stát chce zřídit ulice pro cyklisty, auta by po nich mohla jezdit dvacítkou

průběh stávky dopravy v Praze

průběh stávky dopravy v Praze Zdroj: Anna Vackova, E15

Na ministerstvu dopravy se začíná blýskat na lepší časy cyklistům. Úřad chce třeba nově přispívat městům na projektové dokumentace staveb pro cyklisty, do zákona o provozu na silnicích by rovněž rád prosadil městské cyklistické zóny. Po vzoru německých Fahrradstrassen by tak i v českých městech měly jednoduchým přeznačením vzniknout cyklistické průtahy, kde by se bicykly mísily s automobily, měly by ale absolutní přednost a motoristé by nesměli cyklisty nijak omezovat.

Automobily by v takových ulicích mohly jezdit maximálně dvacet kilometrů v hodině, naopak cyklisté by se dočkali větší volnosti například v podobě možnosti jet vedle sebe. Plány dnes představil první náměstek ministra a cyklista Tomáš Čoček.

„Je třeba si uvědomit, že pozemní komunikace nejsou pro automobily, ale pro dopravu jako takovou. A cyklisté představují jeden z druhů dopravy,“ uvedl Čoček. Podle něj by auta ve zmíněných zónách bylo třeba brát spíše jako hosty než domácí.

Další změnou, kterou chce ministerstvo prosadit do zákona, je možnost zbudovat cyklistický přejezd společně s přechodem pro chodce.

„Nejsou to změny, které by byly pro nějaké cyklistické fanatiky v upnutých dresech, je to pro všechny skupiny lidí, kteří se přepravují na kole, počínaje maminkami s dětmi,“ doplnil Dalibor Horák, starosta Uničova , který je proslulý vysokou mírou jednostopé bezmotorové přepravy. Podle něj jde o vyčlenění koridoru z uliční sítě města, kudy by cyklisté mohli bez ohrožení projíždět.

SFDI bude přispívat na budování cyklostezek

Horák je člen správní rady Asociace měst pro cyklisty. Čoček chce změny dostat za pomoci poslanců ještě do aktuální novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která už ve sněmovně prošla prvním čtením. Další novinkou je, že Státní fond dopravní infrastruktury bude nově přispívat obcím na projekty spojené s budováním cyklostezek, a to až do výše 85 procent.

Dosud stát připlácel pouze na samotné stavby, jen letos hodlá podpořit čtyřicet projektů za 150 milionů korun, loni to bylo podobné. Peníze ale obce většinou neumí vyčerpat až do dna, neboť nemají finance ani na samotné zpracování projektu. To by měla novinka změnit. Od roku 2000 fond podpořil 500 projektů částkou 1,6 miliardy korun. Nejaktivněji se o peníze hlásí obce na jižní a východní Moravě, kde je také největší hustota cyklistické infraastruktury, naopak výrazně zaostávají jižní, západní a severní Čechy a Vysočina.