Stát jde do nefér podpory drahám, bouří se dopravci

nádraží

nádraží Zdroj: E15 Anna Vackova

Na ministerstvu dopravy nabývají konkrétních obrysů plány na převod nádraží a dalšího majetku z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. A stejnou měrou roste protitlak soukromých dopravců, kteří se bojí, že stát nalije do Českých drah další miliardy korun. To by znamenalo na uvolňujícím se trhu značnou výhodu.

„Materiál týkající se majetkového vypořádání Českých drah a státu byl projednán na poradě ministra dopravy a byl vzat na vědomí,“ uvedla mluvčí úřadu Andrea Volaříková. Podle ní ministerstvo pracuje se dvěma variantami. V úvahu připadá bezúplatný převod nádraží a současné snížení základního kapitálu drah, druhou možností je klasický prodej – nejčastěji se mluví o ceně zhruba osm 41 miliard korun. V případě prodeje výpravních budov v centrech velkých měst by se suma mohla vyšplhat až na desítky miliard.

Konkurence drah souhlasí s tím, aby dráhy o nádraží přišly, děsí je však právě varianta převodu za úplatu. Ta se dosud zdá pravděpodobnější. Majitel firem Student Agency a RegioJet Radim Jančura poslal dokonce včera dopis premiéru Petru Nečasovi a ministrům dopravy a financí, kde před úplatným převodem varuje. Podle Jančury by šlo o nedovolenou podporu jednomu dopravci.

„Jediná možná legální cesta je bezplatný převod majetku zpět na stát, který jej následně sám odpovědně prodá,“ píše Jančura. Zmíněný majetek má podle něho hodnotu až 50 miliard korun a stát by z výnosů prodeje mohl lepit díry v rozpočtu. Jančura má podporu i ostatních dopravců, miliardová podpora pro ČD by vadila například i Leo Expressu.

České dráhy zpeněžňují majetekČeské dráhy zpeněžňují majetek | E15

Stát jde do nefér podpory drahám, bouří se dopravci

Na problém s majetkem se zadělalo už v roce 2003, kdy ze státní organizace České dráhy vznikla Správa železniční dopravní cesty a akciová společnost České dráhy. Jeden z argumentů soukromníků zní, že dráhy dostaly majetek od státu zadarmo, ale stát si ho následně kupuje zpět za obrovské peníze. Částečně tak učinil už v roce 2008, kdy SŽDC převzala od drah správu kolejí. Zaplatila za to 12 miliard.

Nedokonalá transformace z roku 2003 dodnes přináší řadu paradoxů. Nádražní budovy a první nástupiště vlastní České dráhy, kolejiště a zbylé perony jsou v majetku SŽDC. Jenže pozemky pod kolejemi patří ČD. Právě tyto pozemky by měly být při vyrovnání první na řadě, nádraží budou následovat.

České dráhy naopak argumentují tím, že nádraží vlečou na noze jako kouli, neboť se o ně musejí starat.