Stát kupuje od Kapsche další kontrolní zařízení

„Výhodou zařízení je flexibilní přemisťování na stávající mýtné brány. Provozovatelé vozidel tak dopředu nevědí, kde bude přenosné zařízení použito,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Úřad přitom předpokládá, že nová akvizice zachrání za dva roky až 150 milionů korun, nejvíce na plzeňské dálnici. Mobilní kontrola má odhalovat především takzvané mýtné skokany. Ti se chovají vzorně pod pevnými kontrolními branami, jejichž umístění dopředu znají, pod obyčejnou bránou ale projedou bez placení. Přenosné zařízení udělá z obyčejné brány kontrolní, která mimo jiné snímá například registrační značku či sleduje počet náprav kamionu.
Neefektivní stíhání neplatičů kritizoval v roce 2012 Nejvyšší kontrolní úřad. Podle jeho zjištění ověřovali celníci pouze osmnáct procent z nahlášených podezřelých případů, jež mýtný systém zjistil.
Náklady na korunu uložené blokové pokuty přitom činily 4,6 koruny. Za obzvlášť laxní označil tehdy NKÚ celníky na D5. Hříšníky obesílá i Ředitelství silnic a dálnic. To bude mít po zmíněném nákupu k dispozici osmnáct zařízení. Kupovala se ve dvou vlnách v letech 2007 a 2009.
Velká hra o mýtné |
---|
Ministerstvo dopravy musí do dvou let vybrat firmu, která bude provozovat mýtný systém od roku 2017. Tehdy vyprší smlouva s rakouským Kapschem, který systém postavil a dnes provozuje. Ministr Prachař přitom odráží kritiku, že na vypsání tendru už je pozdě. Stát prozatím vybírá projektového manažera, který velký tendr připraví. Nejlevnější nabídku podala firma Arthur D. Little. Podle deníku Dnes přitom ministr nestandardně zasahoval do práce členů výběrové komise, Prachař to odmítl. |