Stát vyrábí regionální tratě

„Je možné se ztotožnit s názorem, že uplatnění požadavků interoperability na celou síť Správy železniční dopravní cesty by vedlo k neúměrným a neefektivně vynaloženým nákladům,“ říká mluvčí správy Pavel Halla. Jde například o zabezpečovací zařízení, nástroje pro komunikaci vlaků nebo traťové rychlosti. Nové tratě se už staví podle evropských pravidel, staré se budou postupně přizpůsobovat v rámci budoucích rekonstrukcí. Ze škatulky celostátních drah vypadnou především tratě, kde ministerstvo neobjednává rychlíky a po kterých nejezdí mezinárodní nákladní vlaky.
Nové dělení bude mít i zcela bezprostřední dopady. Na regionálních tratích platí vlaky nižší poplatky, takže České dráhy a kraje by mohly na lokálkách mírně ušetřit. Praxe také ukazuje, že údržba na regionálních tratích je levnější, ačkoliv legislativně není v údržbě jednotlivých kategorií žádný rozdíl. Občas jsou dokonce regionální tratě ponechány napospas přírodě. Na rozdíl od celostátních drah je navíc možné regionální tratě snáze rozdělit a privatizovat.
Ve státní správě existují i úvahy o převodu regionálních tratí na kraje a vzniku jakýchsi krajských železničních správ.