Stát vyrábí regionální tratě

železnice

železnice Zdroj: profimedia.cz

České republice letos výrazně zhoustne síť regionálních tratí, aniž by v krajích přibyl jediný pražec. Ministerstvo dopravy se rozhodlo papírově převést desítky tratí z kategorie celostátní do kategorie regionální. Důvodem jsou směrnice Evropské unie, které počítají s budoucí „jedinou celoevropskou železnicí“. V sázce jsou přitom desítky miliard korun. Celostátní tratě se totiž budou muset postupně přizpůsobit požadavkům na propojenost, takzvanou interoperabilitu.

„Je možné se ztotožnit s názorem, že uplatnění požadavků interoperability na celou síť Správy železniční dopravní cesty by vedlo k neúměrným a neefektivně vynaloženým nákladům,“ říká mluvčí správy Pavel Halla. Jde například o zabezpečovací zařízení, nástroje pro komunikaci vlaků nebo traťové rychlosti. Nové tratě se už staví podle evropských pravidel, staré se budou postupně přizpůsobovat v rámci budoucích rekonstrukcí. Ze škatulky celostátních drah vypadnou především tratě, kde ministerstvo neobjednává rychlíky a po kterých nejezdí mezinárodní nákladní vlaky.

Nové dělení bude mít i zcela bezprostřední dopady. Na regionálních tratích platí vlaky nižší poplatky, takže České dráhy a kraje by mohly na lokálkách mírně ušetřit. Praxe také ukazuje, že údržba na regionálních tratích je levnější, ačkoliv legislativně není v údržbě jednotlivých kategorií žádný rozdíl. Občas jsou dokonce regionální tratě ponechány napospas přírodě. Na rozdíl od celostátních drah je navíc možné regionální tratě snáze rozdělit a privatizovat.

Ve státní správě existují i úvahy o převodu regionálních tratí na kraje a vzniku jakýchsi krajských železničních správ.

Celostátní a regionální dráhy v ČeskuCelostátní a regionální dráhy v Česku | MDCR