Stát zkoumá, zda zrušení ŘVC neohrozí evropské dotace

Jezy na Labi

Jezy na Labi Zdroj: profimedia.cz

Prezident Miloš Zeman, stínový ministr dopravy Milan Chovanec, majitel Vítkovice Holding Jan Světlík nebo profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, ti všichni jsou kritiky chystaného zrušení Ředitelství vodních cest (ŘVC).

O osudu státní investorské organizace pod ministerstvem dopravy rozhodla Nečasova vláda v lednu. Oficiální termín ale ještě není jasný, nejčastěji se ale hovoří o konci června. Podle zastánců ŘVC bude ohrožena příprava staveb na českých řekách, například labských jezů u Děčína a Přelouče, zesplavnění Vltavy nebo kanálu Labe–Odra–Dunaj.

Zrušení organizace v průběhu programovacího období Evropské unie prý navíc „zavání“ vracením evropských dotací až do výše 1,2 miliardy korun. To však popírá ministerstvo dopravy. „Činnost ŘVC bude pravděpodobně rozdělena mezi ministerstvo dopravy a ministerstvo zemědělství. K ohrožení výkonu agendy v žádném případě nedojde,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Novák.

Kritici nicméně upozorňují na nepoměr mezi ušetřenými pěti miliony korun a rizikem ztráty dotace. Podrobnosti celého plánu nejsou známy, podle některých informací by ale měla přejít takzvaná malá (tedy převážně rekreační) plavba pod zemědělství a velká zůstat v některém z odborů ministerstva dopravy. Jenže dotace se týká hlavně malé plavby, konkrétně zesplavnění horní Vltavy z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou. Tam se dosud prostavělo 800 milionů korun z evropských fondů. Pokud se ale nestihne kvůli administrativním průtahům dokončit komora na jezu pod Hněvkovickou přehradou, projekt jako celek narazí na evropská pravidla.

Navíc podle současného nastavení je příjemcem peněz z Operačního programu Doprava ŘVC a nikoli ministerstvo zemědělství. Celou věcí se proto zabývá ministerstvo pro místní rozvoj. „Je to velká změna, ale jsou možnosti, jak lze závazky za projekty převést na někoho jiného,“ řekl náměstek Daniel Braun. Stanovisko vydá zřejmě příští týden.

Nejmenší

ŘVC je nejmenší ze tří státních investorů do dopravy. Zaměstnává 13 lidí, roční provoz stojí 16 milionů. Investice „do vody“ činí necelou miliardu ročně.