Vlak s nákladem kazašského fosforu jezdí pravidelně napříč Moravou do chemičky Fosfa Břeclav. Žlutý fosfor se má podle mezinárodních pravidel přepravovat v takzvaných nádržkových kontejnerech a nikoli v cisternách. Ministr ale vyslyšel argumenty dopravců, podle kterých je vhodných vagonů na evropském trhu nedostatek a je třeba je vyrobit.
„Z prověření vyplynulo, že žádný z dopravců nedisponoval k 30. červnu požadovanými kontejnery, v celé Evropě nebyla dostatečná kapacita,“ uvedl mluvčí MD Tomáš Neřold. Ministerská výjimka platí pro konkrétních 45 cisteren, má tedy stejný rozsah jako v období od ledna do června. Od listopadu by se ale měl počet nevyhovujících cisteren začít snižovat.
Přechod na kontejnery až příští rok
„Postupně dochází k přechodu na dopravu pomocí kontejnerů,“ uvedl mediální zástupce AWT Radek Ivaniškin. Podle něj už nádržkové kontejnery nad cisternami převažují. Přechod na plně kontejnerový způsob dopravy ovšem plánuje AWT až v roce 2015. Podle informací deníku E15 by se na přepravě fosforu rádo podílelo i ČD Cargo, které Fosfě poslalo svou nabídku. Osud této varianty ale není zatím znám.
Žlutý fosfor se nechvalně proslavil v roce 2007, kdy s ním na Ukrajině vykolejil vlak. Několik vagonů se vzňalo a jedovatý mrak zamořil dvě desítky vesnic.