Stavaři se těší na tendry, kde nebude hlavním kritériem cena | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Stavaři se těší na tendry, kde nebude hlavním kritériem cena

Michal Nosek

Praxe soutěžení velkých stavebních zakázek pouze na nejnižší cenu má se jmenováním nového šéfa ŘSD skončit. Stavební firmy, kterých se změna dotkne v první řadě, takový záměr vítají. "Zakázky pak nezřídka vedly k mnoha sporům v průběhu realizace. Ve výsledku pak ke ztrátám nejen pro stavební společnost, ale i pro veřejného zákazníka, který může dostat dílo i nižší kvality, než očekával," uvedl předseda představenstva stavební firmy Hochtief Tomáš Koranda k plánu nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic Pavola Kováčika. S plánovanou novinkou souhlasí i další velké stavební firmy.

„Dlouhodobě nejsme zastánci soutěžení na nejnižší cenu, a proto tento záměr nového ředitele ŘSD vítáme. To, co stát za nejnižší cenu dostane, často není to, co by si představoval a mnohdy to ani není levné, jak můžeme aktuálně sledovat na rekonstrukci úseku D1 u Humpolce,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojta Kostiha. Pokud si člověk nebo soukromá firma vybírá dodavatele pro vlastní potřebu, tak kromě ceny také zohledňuje i řadu dalších faktorů, jako jsou reference, kvalita, doba dodání, šetrnost k životnímu prostředí nebo záruka, argumentuje dále Kostiha.

V multikriteriálních soutěžích by podle šéfa Hochtiefu mohly být stavební společnosti hodnoceny podle referencí z realizovaných staveb vlastními kapacitami, podle zkušeností i praxe vlastních týmů, nebo schopnosti nabízet zákazníkům optimalizace a využití moderních technologií či metod.

Rychlejší výstavba dálnic a větší kvalita, představil priority v čele ŘSD nový šéf Kováčik

"Zákazník by tak dostával produkt, který by byl na vyšší technické, technologické či kvalitativní úrovni s optimalizovanými provozními náklady na životní cykly. Samozřejmě i stavební společnosti by tak měly větší možnost realizovat přiměřený zisk umožňující větší investice do technického nebo personálního rozvoje," uzavřel Koranda.

Ústup od výběru podle nejnižší ceny dlouhodobě prosazuje i Eurovia, která by rovněž přivítala změny. „Jedná se například o zohlednění firemního know-how, strojů, technologií i kvalifikovaných zaměstnanců,“ připomněla vedoucí útvaru komunikace stavební firmy Eurovia Iveta Štočková.

Nový šéf ŘSD Kováčik: Ustoupím od nejnižší ceny jako hlavního kritéria
D1 je pro nás jen finančně nezajímavá reklama, říká šéf Eurovie Martin Borovka
Tak se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!