Ryanair a jeho akcie sráží stávka personálu | E15.cz

Stávka personálu sráží akcie Ryanairu. Štědře placení piloti nemají důvod si stěžovat, míní firma

Stávka personálu sráží akcie Ryanairu. Štědře placení piloti nemají důvod si stěžovat, míní firma
Ryanair
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Michal Tomeš

Pokračuje stávka palubního personálu největší evropské nizkonákladové aerolinky Ryanair. Celkem musí společnost kvůli protestům dnes a zítra zrušit 600 letů, tisíce pasažérů tak čekají na vrácení peněz nebo náhradní spoj. Situace se odráží v situaci na burze, kdy akcie firmy klesají.

Dopravce na situaci zareagoval oznámením, že zmenší svou centrální bázi v Dublinu o pětinu. Přesune tak šest letadel a celkem tři stovky zaměstnanců, nové uplatnění mají najít na některé základně v Polsku. Právě piloti a stevardi v hlavním městě Irska jsou motorem boje za lepší pracovní podmínky.

Hlavním problémem, proti kterému palubní personál brojí, je změna systému fungování jednotlivých bází.

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Těch má Ryanair po Evropě přes 80 a v současnosti je jen na vedení firmy, kam a kdy piloty a palubní průvodčí přesune. Zaměstnanci sice mohou vznášet požadavky na vybrané destinace, odkud budou létat, k těm však firma přihlíží především u nejzkušenějších pilotů.

V hlavní dublinské základně, která nyní čítá 30 letadel, se protestů zúčastnila jen asi čtvrtina pilotů. Ostatní se však připojili v dalších evropských městech, dnes a zítra probíhají protesty v Portugalsku, Belgii, Itálii nebo Španělsku.

Ryanair se v průběhu protestů zákazníkům několikrát omluvil rovněž ale v jednom z příspěvků na twitteru zmínil, že „piloti, kteří vydělávají 150 až 200 tisíc eur ročně neumí své požadavky vysvětlit“. Podle serveru Irish Times na stávku podobně nahlíží i irská veřejnost, podle které nemají nadprůměrně placení piloti důvod si stěžovat.

U pražského Václaváku vznikne tramvajová trať odnikud nikam

Myslí si to také obchodní ředitel aerolinky, jenž poukazuje na dřívější dohody s piloty a palubními průvodčími. K těm se aerolinka uchýlila po stávkách loni v září, jejichž důsledkem bylo navýšení mezd v řádu desítek procent a ustanovení odborových organizací v několika evropských zemích. Také proto považuje šéf aerolinky Michael O'Leary další požadavky necelý rok poté za neopodstatněné.

Zaměstnanci Ryanairu ale nepolevují a poukazují na situaci, která je v současnosti na irském trhu. Piloti a stevardi létající pro nízkonákladovou společnost by totiž chtěli stejné podmínky, jako mají zaměstnanci v tamním vlajkovém dopravci Aer Lingus, který byl do roku 2005 plně v rukou státu. Narovnání podmínek je však dle Ryanairu absolutně nemožné už z odlišného přístupu, který obě společnosti na trhu s leteckou přepravou aplikují.

Obrazem: Výstavba ruzyňského letiště začala před 85 lety

Na situaci Ryanairu přitom reagují také akcie. Ty jsou na nejnižší úrovni za poslední rok, obchodují se za 14,2 eura. Jejich pokles urychlilo také pondělní oznámení výsledků společnosti. V prvním kvartálu jí zisk klesly o pětinu na 319 milionů eur (8,1 miliardy korun) i přes růst cestujících a tržeb. Za nenaplněním výsledků stojí růst cen ropy nebo relativně teplé počasí, kvůli kterému mnozí cestovatelé nevyrazili letadlem na jih Evropy.

Analytici přitom očekávají, že protesty by mohly pomoci konkurentům – britskému EasyJetu a maďarskému WizzAiru. Právě druhý jmenovaný nyní těží z nižších nákladů na personál, kvůli cenám paliva je tak schopný udržet ceny letenek níž. „Efektivní pracovní náplň je důvod, proč má Ryanair ceny letenek tak nízké. To je důvod, proč se firma snaží produktivitu zachovat,“ uvedl pro Guardian k souvislosti konkurenčního boje a stávek analytik Gerald Khoo ze společnosti Liberum Capital.

Cla, dluhy a úřady. Teslu v Číně čeká řada výzev

Proto se Ryanair snaží zajistit, aby situace na leteckém trhu byla co nejpřehlednější. Společnost apelovala na to, aby se Velká Británie dohodla s ostatními zeměmi Evropské unie na co nejplynulejším brexitu. Společně s EasyJetem a leteckým koncernem IAG rovněž Ryanair podal stížnost k Evropské komisi kvůli chování leteckých dispečerů, kteří především ve Francii v posledních měsících mohutně stávkovali. Jejich chování údajně narušuje „základní principy volného pohybu v rámci Evropské unie“.

Ryanair v současnosti bojuje o pozici evropské letecké jedničky přepravených pasažérů s německou Lufthansou. Nízkonákladová aerolinka loni přepravila 128,7 milionu pasažérů. V současnosti létá do 186 zemí a provozuje 465 Boeingů 737.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!