Svaz dovozců: Prodej aut se propadl o čtvrtinu, ale byl mírnější než jinde v Evropě

Propad, ale ne tak hrozný jako jinde v Evropě, hodnotí stav českého autoprůmyslu Svaz dovozců automobilů.

Propad, ale ne tak hrozný jako jinde v Evropě, hodnotí stav českého autoprůmyslu Svaz dovozců automobilů. Zdroj: ČTK/Skřivánek Petr

Největší meziměsíční propad zaznamenaly české automobilky v dubnu, a to přes padesát procent. (ilustrační foto)
Prodej nových osobních aut za letošních prvních sedm měsíců klesl meziročně o 23,6 procenta, přesněji ze 150,3 tisíce na 114,8 tisíce vozů.
3
Fotogalerie

Koronakrize způsobila, že se prodej nových osobních automobilů v Česku za letošních prvních sedm měsíců meziročně snížil zhruba o čtvrtinu. I když je to značný pokles, v porovnání s jinými evropskými zeměmi je ještě mírný, uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Čeští výrobci podle něj počítají, že do konce roku prodej meziročně klesne o pětinu.

K důvodům mírnějšího propadu patří podle Pokorného relativně krátká doba, kdy se během vládních opatření proti šíření koronaviru nesměla auta prodávat. „Vláda velmi pragmaticky v první vlně uvolnila restrikci na prodej vozidel,“ řekl Pokorný na zahájení výstavy Autoshow Praha v Letňanech.

Dalším z důvodů je podle Pokorného skutečnost, že krize v Česku nebyla tak intenzivní a neměla takové dopady, jako třeba v Itálii nebo ve Španělsku, které patřily k nejpostiženějším. Ve Španělsku se letos počet prodaných aut snížil v rámci Evropy meziročně nejvýrazněji, a to o více než polovinu. Například v Německu prodej osobních aut klesl o 34,5 procenta.

„Krize neměla v Česku tak obrovskou intenzitu, ab lidé přestali navštěvovat showroomy a kupovat auta,“ uvedl Pokorný. Pokles prodeje se podle něj týkal všech automobilek. Budoucí prodeje pak závisejí na vývoji koronavirové situace.

Prodej nových osobních aut za letošních prvních sedm měsíců klesl meziročně o 23,6 procenta, přesněji ze 150,3 tisíce na 114,8 tisíce vozů. Největší meziměsíční propad zaznamenali výrobci v dubnu, a to přes padesát procent. V posledních měsících podle svazu trh zvolna oživuje.

Koronakrize podle dat z červencového průzkumu společnosti NMS research ovlivnila rozhodování o koupi nového vozu u čtrnácti procent Čechů. Deset procent z nich se rozhodlo vyčkat, až auta zlevní. Dvě procenta naopak nákup uspíšila, aby se vyhnula zdražení.