Svět loni nakoupil elektromobily za 2,5 bilionu. Zájem o ně neprojevuje Rusko a Afrika

Mercedes-Benz třídy S, elektromobil

Mercedes-Benz třídy S, elektromobil Zdroj: Daimler

Tesla
První ultrarychlá dobíječka v ČR - E.ON, Vystrkov
Nabíjecí stanice ABB v OC Královo Pole
Elektromobilita je na vzestupu
5
Fotogalerie

Kvůli pandemii koronaviru se loni propadly globální prodeje nových aut téměř o pětinu. V případě elektromobilů byl však trend opačný. Lidé si jich koupili přes tři miliony, tedy o 41 procent více než v roce 2019. Podle dat Mezinárodní energetické agentury (IEA) pokračuje prudký nárůst zájmu o elektrické vozy i letos. Jen za první tři měsíce se automobilkám podařilo globálně prodat 1,1 milionu těchto vozů, meziročně o 140 procent více. Podle agentury však řada států stále dostatečně neinvestuje do rozvoje potřebné infrastruktury, především pak dobíjecích stanic. To může do budoucna prodeje brzdit.

Renomovaný portál Automotive News uvedl, že loni lidé po celém světě za elektromobily utratili 120 miliard dolarů (tedy v přepočtu přes 2,5 bilionu korun). Zájem o elektromobily prudce roste především v Číně a v Evropské unii. Také ve Spojených státech však lidé nakupují stále více těchto vozů. „Stále nevidíme žádné známky zpomalení na těchto trzích,“ říká Timur Guel, vedoucí divize politiky energetických technologií IEA.

V Evropské unii roste zájem především o hybridní pohony. V prvním čtvrtletí letošního roku byl skoro každý pátý nově registrovaný vůz v EU na hybridní pohon. Meziročně se jejich prodej téměř zdvojnásobil na 469 tisíc aut, uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V Česku prodej hybridů za první tři měsíce letošního roku vzrostl dokonce o 83 procent na 4705 automobilů. Počet nově registrovaných elektromobilů zde však naopak klesl o třetinu na 563 vozidel.

IEA varuje, že mezi jednotlivými státy světa panují velké rozdíly v podpoře elektromobility. Zatímco země západní Evropy, jako je například Francie či Německo, investují obrovské sumy do infrastruktury a poskytují jednotlivcům štědré dotace na nákup elektromobilů, jiné státy se o rozvoj elektromobility takřka nezajímají. Jmenovitě agentura uvádí Rusko a jihoamerické nebo africké státy.  Na těchto trzích zůstává podíl elektromobilů a hybridních vozů stále velmi malý. Lidé tam nemají motivaci si elektromobily koupit, protože jsou pro ně bez dotací výrazně dražší než auta na benzin či naftu. Na silnicích navíc chybějí nabíječky. Dotace na nákup elektromobilu pro jednotlivce neposkytuje ani Česko.

Pokud chce svět udržet současnou dynamiku růstu zájmu o elektromobily, je podle IEA třeba, aby více států podpořilo prodeje elektromobilů formou dotací či právě výstavbou dobíjecích stanic. Loni vyčlenily vlády po celém světě zhruba 13 miliard dolarů, které rozdaly lidem a firmám jako dotaci na nákup elektromobilu. Tato suma představuje zhruba osm procent z částky, kterou lidé za elektromobily zaplatili. IEA připomíná, že v roce 2015 šlo téměř o 20 procent. Tehdy se však elektromobilů prodávalo výrazně méně než dnes, byly cenově méně dostupné a na jedno nabití ujely výrazně méně kilometrů.