Zásadní obrat v mýtném tendru - antimonopolní úřad nevyhověl námitkám společnosti Kapsch

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: acz

Jedna z nejdůležitějších státních zakázek prošla zásadním obratem. Ačkoliv antimonopolní úřad vloni zakázal ministerstvu dopravy podepsat smlouvu s vítězem mýtného tendru a letos v květnu celou zakázku dokonce zrušil, nyní oznámil, že ministerstvo nijak neporušilo zákon. 

Úřad tak zamítl stížnosti současného provozovatele, společnosti Kapsch. Vyhráno však rezort ministra Dana Ťoka stále nemá - podpisu smlouvy s vítězným konsorciem firem CzechToll a slovenské SkyToll totiž dál brání předčasný zákaz úřadu, proti poslednímu rozhodnutí navíc lze podat rozklad. Ten je ze strany Kapsche velmi pravděpodobný, rakouská společnost se případně může obrátit i na soud.

„V postupu zadavatele (ministerstva) úřad neshledal porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, neboť v návrhu (Kapsche na zrušení tendru) nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit,“ odůvodnil rozhodnutí ÚOHS mluvčí Martin Švanda.

Kontinuální výběr poplatků od kamionů a autobusů i po roce 2019, kdy skončí stávající smlouva státu s Kapschem, však zůstává dál ohrožen. Jen loni přitom mýto přispělo státní pokladně více než deseti miliardami korun.

„Pokud bude smlouva podepsána do konce letošního října, jsme připraveni systém provozovat. Nedokážu ale říci, co se stane, pokud k podpisu nedojde,“ řekl deníku E15 mluvčí společnosti CzechToll. Ta vyhrála tendr s nabídkou desetiletého provozu systému za necelých jedenáct miliard korun.

Poprvé ÚOHS o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj ale v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu.

"Hlavním důvodem zrušení zadávacího řízení v prvním stupni byla netransparentnost při předávání části zadávací dokumentace na přepisovatelných datových nosičích, takzvaných flash discích, jejichž obsah nebyl zajištěn proti případné změně a nebylo možno takové změny obsahu ani zpětně přezkoumat," uvedl tehdy Švanda.

Úřad nezvážil skutečnost, že obsahem sporné části zadávací dokumentace byly informace o současném mýtném systému, jejichž autorem byl sám navrhovatel, a to společnost Kapsch Telematic Services. Tato firma rozporovala netransparentnost a podstatnou část návrhu na přezkoumání úkonů ministerstva opírala o tvrzení újmy na její straně. Při opakovaném posuzování případu však antimonopolní úřad žádnou újmu na straně Kapsche nezjistil.

Vyjádření firmy Kapsch a ministerstva dopravy deník E15 zjišťuje.