Transparency: Ministerstvo dopravy nemělo dát zakázku Deloitte bez soutěže

Ministerstvo dopravy (ilustrační foto)

Ministerstvo dopravy (ilustrační foto) Zdroj: CTK

Tuzemská pobočka Transparency International (TI) kritizuje postup ministerstva dopravy, které zadalo bez otevřené soutěže zakázku poradenské společnosti Deloitte za 52 milionů korun. TI zpochybnila zejména argument úřadu, že na vypsání klasického výběrového řízení na poradce při soutěži na další provoz mýtného systému neměl dostatek času. Zároveň poukázala na to, že ministerstvo dopravy nesprávně ukončilo předchozí tendr na obdobné služby.

Podle TI se ministerstvo do časové tísně dostalo vlastní vinou. „Zadavatel si to způsobil sám, a tím pádem na to nelze uplatnit podmínku časové tísně,“ řekl analytik TI Milan Eibl. Institut časové tísně podle něj může zadavatel využít zejména pro případy, které nemůže předpovídat, jako jsou například živelní katastrofy. Z historie dílčích kroků a vládních usnesení podle něj ale plyne, že ministerstvo o situaci vědělo dopředu.

Rozhodnutí zadat veřejnou zakázku takzvaně z ruky oznámil ministr dopravy Dan Ťok minulý týden. Deloitte má úřadu pomoci dojednat s dosavadním provozovatelem společností Kapsch podmínky přechodu na nového provozovatele včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran.

Zároveň má pomoci úředníkům s vypsáním výběrového řízení na další tříletý provoz mýtných bran. Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku a od ledna 2017 má mýtné vybírat nový provozovatel vzešlý z otevřeného výběrového řízení. To chce úřad vypsat začátkem příštího roku.

Zákonné využití

„Jsme přesvědčeni, že se jednalo o zákonné využití uvedeného druhu zadávacího řízení,“ uvedl ve středu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Smlouvu se společností Deloitte ministerstvo uzavřelo 6. října a tentýž den o tomto kroku informovalo řídicí výbor. Ze strany přítomných členů výboru i zástupců politických stran byl takový postup podpořen, dodal mluvčí. O dalším postupu bude úřad informovat vládu.

Zadáním zakázky už se rovněž začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, vysvětlení od ministra dopravy požaduje předseda vlády Bohuslav Sobotka. „V pondělí pan premiér dostal moji odpověď na jeho páteční dopis, ve kterém se dotazuje na výběr poradenské společnosti. Panu premiérovi jsem zároveň nabídl, že mu vše ještě osobně vysvětlím,“ uvedl dnes Ťok.

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Po roce 2016 plánuje ministerstvo po tři roky využívat systém mýtných bran a současně připravit výběrové řízení na dlouhodobější správu mýta, ve kterém by už úřad nediktoval uchazečům, jakou technologii mají použít. Na tomto tendru chce ministerstvo pracovat od konce příštího roku do června 2017.