Tratě se zruší, jen když nebude zájemce

Podle Správy železniční dopravní cesty může být nabídnuto do prodeje
až 30 tratí. Do správního řízení o zrušení se jich dostalo jedenáct. Řada z nich už nemá využití pro základní dopravní obslužnost, ale
mohly by sloužit například cestovnímu ruchu

Podle Správy železniční dopravní cesty může být nabídnuto do prodeje až 30 tratí. Do správního řízení o zrušení se jich dostalo jedenáct. Řada z nich už nemá využití pro základní dopravní obslužnost, ale mohly by sloužit například cestovnímu ruchu Zdroj: E15 Anna Vackova

Ministerstvo dopravy výrazně pokročilo v přípravě manuálu, podle něhož se bude státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zbavovat nepotřebných tratí. Podle pracovní verze dokumentu, kterou má deník E15 k dispozici, bude správa povinna dát tratě nejprve do prodeje v otevřené soutěži. Definitivní slovo pak bude mít vláda.

Změní se tak současná praxe, že organizace rovnou posílá tratě do správních řízení o zrušení, řízení následně přerušují protesty samosprávy, firem a spolků a rozbíhá se nekonečný kolotoč úředních úkonů. Výsledkem jsou neprůjezdné tratě zaplavené zelení, které ale de facto nelze zrušit.

Podle nové metodiky bude možno spustit celý proces rušení až v případě, že se žádný zájemce neukáže. Správní řízení by se tím mělo výrazně urychlit, neboť případným protestujícím vezme ministerstvo předchozí nabídkou takříkajíc vítr z plachet. Klíčovým parametrem při prodeji tratí bude cena, správa železnic zřejmě bude vycházet z úředních výměrů ministerstva financí.

Podle SŽDC může být nabídnuto do prodeje až 30 tratí. Do správního řízení o zrušení se jich dostalo od loňska jedenáct, mezi nimi například Královec–Žacléř, Čelákovice –Mochov, Hrušovany nad Jeviškou–Hevlín a Krásný Jez– Loket předměstí.

„Navržený postup vypadá rozumně. Řada tratí už nemá využití pro základní dopravní obslužnost, ale mohla by sloužit například cestovnímu ruchu,“ uvedl šéf nevládního Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr. Podle něj by ale měla být vždy prvním krokem úvaha, zda stát nemůže vylepšit parametry dotyčné trati a tím ji pro dopravu zatraktivnit. Tratě by se prý také neměly posuzovat ad hoc, stát by měl vytvořit celkovou koncepci využití železniční sítě.

Ze zrušených kolejí má správa železnic takzvaný výzisk, který tvoří například kolejnice, pražce a další součásti tratě. Výzisk se primárně používá k opravám a údržbě jiných kolejí, nepoužitelnou část stát prodá do šrotu. Loňský výzisk činil 224 milionů korun, za prodaný materiál dostala správa 94 milionů.

Cesta k prodeji nebo zrušení tratě

» Správa železniční dopravní cesty (SŽDC, správa) na základě přidělení kapacity vybere tratě, o které není dlouhodobě zájem ze strany krajů a dopravců. Ty nabídne ke koupi zájemcům o jejich provozování v otevřené soutěži.

» Správa vybranému zájemci dráhu prodá standardním postupem (tedy po schválení vládou). V případě, že se nepřihlásí žádný zájemce, SŽDC požádá správní úřad (ministerstvo dopravy) o zrušení dráhy. » Pokud správní řízení o zrušení proběhne kladně, ministerstvo dopravy dráhu rozhodnutím zruší. Odvolacím orgánem je v tomto případě ministr dopravy.

» SŽDC po zrušení trati dále nakládá se stavbou dráhy i jejími pozemky jako s jakýmkoliv jiným zbytným majetkem.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.