Trh soukromých letů se probouzí z recese

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: factorydesign.co.uk

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
5
Fotogalerie

Počet letů v Evropě v letošním prvním čtvrtletí se zvedl o 5,3 procenta na 154 tisíc. Provozovatelé za ně inkasovali 319 milionů eur.

Už od propuknutí finanční krize v roce 2008 se provozovatelé soukromých letadel utěšují, že jejich trh po prudkém propadu zase začne růst. Letos konečně hlásí, že se tak opravdu děje. „Čísla o uskutečněných letech za posledních šest měsíců rostou a jsou nejlepší od roku 2011,“ tvrdí Brandon Mitchener, šéf Asociace evropského obchodního letectví (EBAA).

Za první čtvrtletí odstartovaly soukromé tryskáče a vrtulová letadla v Evropě ke 154 tisícům letů, což je proti prvnímu kvartálu roku 2016 nárůst o 5,3 procenta. Přepravily 400 tisíc cestujících, za což provozovatelé inkasovali 319 milionů eur.

Česko se zařadilo mezi nejvíce rostoucí trhy. Počet vzletů se zvedl o 14 procent na 2241. Největším trhem zůstává Francie s 26 500 lety. Experti ovšem varují, že stejně jako několikrát v minulosti se i tentokrát optimistické předpovědi nemusejí vyplnit.

„Rok 2016 ukázal, že hlavní trhy pro soukromé lety ještě na větší růst čekají. Letos se dá čekat maximálně mírné zlepšení v dlouhé recesi,“ říká Christoph Kohler, zakladatel a ředitel analytické firmy WingX Advance. Nejvíce roste trh s charterovými lety. Budoucnost mají podle expertů také platformy pro sdílení soukromých letadel jako Wingly nebo Fly Club.

Dlouhá recese celého oboru je vidět i na cenách některých letů. U nejdražších letounů s dlouhým doletem se od roku 2012 snížila cena letové hodiny ze 13,5 tisíce na necelých 12 tisíc eur.

Naopak u středních letadel se za hodinu už platí přes 8300 eur, před čtyřmi roky to bylo o tisíc eur méně. Cena roste také u nejlevnějších vrtulových strojů, kterým experti z EBAA přisuzují slibný potenciál. Na rozdíl od tryskáčů, které mohou přistávat na osmi stovkách evropských letišť, se tato letadla dostanou až na dva tisíce evropských letišť.

Trvající útlum odvětví soukromých letů cítí také výrobci letadel. Letos by měli dodat 645 letounů a příští rok 625 strojů, odhaduje studie banky JPMorgan Chase. V rekordním roce 2008 výrobci prodali 1136 letadel.

V příštích deseti letech sami výrobci čekají, že dodají 8600 nových letadel za 255 miliard dolarů. Ještě před rokem ale předpokládali, že prodaných letounů bude 9200 za 270 miliard dolarů.