Turecký megaprojekt. Evropu s Asií spojuje podmořská železnice | E15.cz

Turecký megaprojekt. Evropu s Asií spojuje podmořská železnice

Výstavba podmořského tunelu
Výstavba podmořského tunelu
• 
ZDROJ: Muhammed Enes Okullu - Wikimedia Commons

nos, ČTK, reuters

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Turecko otevřelo podmořský železniční tunel mezi Evropou a Asií. Turecký premiér Erdogan tak realizoval projekt, který vymysleli již osmanští sultáni před více než sto lety. Je to splněný sen našich předků, řekl premiér při zahájení provozu, kterým Turecko oslavilo devadesátiny moderní republiky.

V Turecku zahájila provoz první železniční trať na světě spojující pod vodou dva kontinenty. Podmořský železniční tunel pod Bosporskou úžinou, který spojuje asijskou a evropskou část Istanbulu, je součástí většího projektu s názvem Marmaray, který zahrnuje také modernizaci současné příměstské železniční trati a její prodloužení.

„Projekt Marmaray spojuje kontinenty historické Hedvábné stezky “, řekl při otevření agentuře Reuters ministr dopravy Binali Yildirim. Dopravní spoj byl otevřen v den 90. výročí založení moderní Turecké republiky .

Samotný záměr spojit oba břehy vznikl už před 150 lety. Technologické a následně i finanční potíže tehdejšího státu pod vládou sultána Abdülhamida II. ale vedly k odkladu. Realizace projektu, který byl nově vypracován v 90. letech, tak začala až v roce 2005 za vlády premiéra Recepa Tayyipa Erdogana.

Tunel je dlouhý zhruba 16 kilometrů a je zároveň nejhlouběji položeným tunelem svého druhu na světě - leží v hloubce kolem 60 metrů. Výstavba samotného tunelu stála asi 5,5 miliardy lir (51,8 miliardy korun) a je jedním z plánovaných megaprojektů Erdoganovy vlády. Megaprojekty mají v Turecku řadu odpůrců, ale Erdogan k otevření tunelu tunelu uvedl, že se splnil prastarý sen předků.

Stavbou projektu bylo pověřeno japonsko-turecké konsorcium. Finance na jeho výstavbu pocházejí převážně od japonské banky pro mezinárodní spoluprácí JBIC. Celý projekt má však zpoždění. Původně měl být tunel dokončen v roce 2009, ale jako první ho začaly zpožďovat archeologické vykopávky v místě hloubení, které mimo jiné ukázaly, že historie města je stará 8500 let, místo původně odhadovaných 6000 let.

Výstavba podmořského tunelu Autor: Muhammed Enes Okullu - Wikimedia Commons
Projekt Marmaray má snížit automobilový provoz v Istanbulu o 20 procent. Odhaduje se, že denně by mohly vlaky přepravit asi 1,5 milionu lidí.

Premiér Erdogan navrhl v Istanbulu několik dalších megaprojektů. Mezi nimi je i vodní kanál paralelní s Bosporem, největší letiště světa, třetí most přes Bospor a obří mešita. Zvažuje se i jaderná elektrárna. Některé projekty však vyvolaly protesty veřejnosti. Jako kontroverzní se podle agentury Reuters ukázal plán přestavby istanbulského parku, který v květnu spustil největší protivládní protesty za posledních deset let.

Autor: nos, ČTK, reuters

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah