Uber budí kontroverze mezi taxikáři i ve vládě. O jeho budoucnosti rozhodne soud v Lucemburku

Uber je trnem v oku taxikářům na mnoha místech

Uber je trnem v oku taxikářům na mnoha místech Zdroj: ČTK

Uber je trnem v oku taxikářům na mnoha místech
Aplikace Uber slaví v Praze tři roky existence.
Uber, ilustrační foto
4
Fotogalerie

Tři roky od dravého nástupu Uberu vedly k zásadním změnám na trhu taxislužby v hlavním městě. Mobilní aplikaci, prostřednictvím které si lze jízdu objednat, teď pravidelně používá 177 tisíc uživatelů.

 

Pro Uber v Praze jezdí dva tisíce řidičů a jen za poslední pololetí vzrostl počet jízd o 340 procent, tvrdí vedení alternativního přepravce. Odmítá však uvést konkrétní počet jízd. Experti řadí Uber na třetí místo mezi pražskými taxislužbami, jak uvádí minulý týden zveřejněná vládní analýza o vývoji sdílené ekonomiky.

Podle ní také složitější kontrola řidičů Uberu, kteří jezdí bez klasického taxametru, dává šanci pro růst šedé ekonomiky a krácení daní. „V důsledku téměř nedochází k příspěvkům za využívání veřejných statků ze strany Uberu,“ uvádí analýza.

Zatímco obliba alternativního dopravce u zákazníků roste, Uber čelí kritice klasických taxislužeb. „Kvůli jeho rostoucímu podílu na trhu klesly příjmy taxikářů o třicet procent,“ říká Karolína Venclová z rady Asociace koncesionářů taxi.

Také podle vládního materiálu se sílícím vlivem Uberu roste počet odpracovaných hodin řidičů. Šéf Uberu pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský pokles příjmů v rámci oboru nevyvrací, avšak dodává, že drtivá většina řidičů, celých 91 procent, má jiný hlavní zdroj příjmů.

Právě na této argumentaci Uber postavil své podnikání – v rámci sdílené ekonomiky mohou řidiči využít neobsazené místo ve svém voze. To je také důvod, proč po nich Uber nevyžaduje taxikářskou koncesi.

„Na rozdíl od aplikace Blablacar, v rámci které cestující pouze přispívají na palivo, je možné si Uberem plnohodnotně vydělávat,“ připomíná Kryštof Kruliš ze Spotřebitelského fóra s tím, že princip spolujízdy český právní řád neupravuje.

Pochyby o legálnosti Uberu vyvrcholily v Brně, kde soud firmě na základě předběžného opatření zakázal činnost. Důvodem bylo, že řidiči většinou nemají taxikářskou licenci a jejich vozy nejsou označeny jako taxi, jak požaduje zákon.

Podobné případy se množí po celé Evropě, objasnit by je měl verdikt Soudního dvora Evropské unie, který ještě letos určí, zda Uber spadá pod regulaci taxislužeb.