Udávaná spotřeba aut je nereálná, lepších čísel dosahují jen dva modely

Že výrobci automobilů běžně neudávají spotřebu svých modelů, která by odpovídala hodnotám z běžného provozu, je mezi řidiči známý fakt. Podle nového výzkumu společnosti Emissions Analytics je však situace mnohem vážnější, než se zdálo. Z šedesáti tisíc různých modelů nižší spotřeby dosáhla jen dvě vozidla, u ostatních se konzumace paliva lišila od papírových hodnot až v desítkách procent.

Emissions Analytics spotřebu vozidel testuje v rámci čtyřhodinové jízdy, během které auto jezdí po různých druzích silnic se všemi nástrahami provozu, jako jsou semafory, přechody pro chodce a stoupání. Značně se tedy tento způsob zjišťování spotřeby liší od laboratorního testování jednotlivých automobilek, během kterého vozidlo využívá co nejméně vymožeností (například rádio, klimatizace nebo zásuvky jsou vypnuté), simuluje pomalé a plynulé tempo jízdy. Neznalý řidič se tak může při běžném používání vozu mnohdy divit.

A nejvíce asi ti, kteří si koupili novodobou reinkarnaci Fiatu 500. Jeho prodeje sice pomohly automobilce v době finančních problémů, udávaná spotřeba jeho malých motorů se však liší nejvíce z testovaných vozů. Značka sice udává, že automobil dosáhne spotřeby 4 litry na sto kilometrů, řidiči Emission Analytics se však během jeho testování nedostali pod spotřebu 7,2 l/100 km. Podobně si však vedly také jiná malá auta s benzinovým motorem, například Ford Fiesta nebo Toyota Yaris, dobře nedopadly ani oblíbené diesely z koncernu Volkswagen.

Dvě auta, která porazila své tabulkové hodnoty a dosáhla lepší spotřeby v reálném provozu, mohou být pro některé překvapení, ale pouze na první pohled. Jsou jimi Aston Martin Vantage a Nissan 370Z, tedy lehké sporťáky s velkým výkonem. První jmenovaný dosáhl spotřeby 13,5 litru, Nissan na sto kilometrů jízdy potřebuje 10,9 litru benzinu. Kvůli jejich parametrům se jim sice příliš nedaří při laboratorních zkouškách, ale v případě většího zatížení motoru a svižného tempa není spotřeba od běžného provozu příliš rozdílná. To se však nedá říct o autech s malými motory, které sice při pomalé a plynulé jízdě nespotřebují tolik paliva, ale ve vyšších otáčkách a při běžné zátěži jde spotřeba rapidně vzhůru.

Nejlepší spotřeby dosáhla v reálném provozu s 4,6 litru Honda Civic, těsně následována Citroenem C3, i tak se u nich spotřeba dosáhla vyšších hodnot, než udávaly propagační materiály. Absolutně nejhorší spotřebu mají výkonné vozy SUV, konkrétně BMW X5, Range Rover Sport a Porsche Cayenne.

Změna systému v měření spotřeby paliva, která vejde v platnost roku 2017, by mohla čísla značně zpřesnit, i tak se bude stále jednat o laboratorní zkoušky. „Nový způsob testování, který vejde v platnost příští září, sice bude přesnější, ale nevyřeší problém samotný,“ řekl ředitel Emissions Analytics Nick Molden. Podle něj i po zavedení nové metodiky může rozdíl činit více než deset procent. S tím souvisí také Julia Poliscanova ze skupiny Transport & Environment. Podle ní je nutné, aby se Evropa k problému postavila čelem a zavedla silniční testování vozů, jehož výsledky by mohli uživatelé automobilů začít brát vážně.