V Česku příští rok vznikne 450 kilometrů dálnic. Díky úřednímu zásahu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

Rychlostní silnice označené písmenem R by měly z Česka od příštího roku zmizet. Stanou se z nich dálnice, prohlásil ministr dopravy Dan Ťok. Změnu přináší novela zákona o pozemních komunikacích, kterou nyní schvalují poslanci. Ministerstvo se podle Ťoka snaží, aby byla účinná od 1. ledna 2016. Dálniční síť se tím rozšíří ze současných 750 kilometrů na zhruba 1200 kilometrů.

„Dálnice a rychlostní silnice dnes plní de facto stejný účel, platí na nich stejná pravidla provozu včetně maximální rychlosti 130 kilometrů za hodinu. Dřív mělo tohle rozdělení smysl, protože dálnice byly federální a rychlostní silnice národní. Dnes je tato klasifikace nadbytečná,“ řekl Ťok.

Podle něj už nyní 80 až 90 procent rychlostních silnic splňuje parametry dálnic. „Zbytek se zrekonstruuje a upraví hlavně s ohledem na bezpečnost provozu. V úsecích, kde nebudou tyto silnice splňovat potřebné parametry, omezíme rychlost místní značkou,“ uvedl ministr.

Kvůli změně bude nutné vyměnit zhruba 480 dopravních značek, resort odhaduje náklady na dva až tři miliony korun. S výměnou značení chce začít ihned, jakmile bude novela zákona účinná.

Na některých úsecích se zvýší rychlost

Kromě administrativního rozšíření dálniční sítě chce ministerstvo také na některých silnicích I. třídy zvýšit rychlost na 110 kilometrů za hodinu. Týkat by se to mělo celkem 150 kilometrů. Kde by vyšší rychlost platila, by určovala dopravní značka silnice pro motorová vozidla, která by se nově osazovala právě na silnice I. třídy. Změní se i vzhled značky upozorňující na odpočívky. Přibýt má její název, označení společností provozujících služby na této odpočívce včetně jejich log a vzdálenost k další čerpací stanici.

Navrhované značení odpočívekNavrhované značení odpočívek|Ministerstvo dopravyNavrhovaná změna značení

Projednávaná novela zpřesňuje pravidla pro odtah vozidla a lépe definuje zákaz odstavení vraku na pozemní komunikaci. Zavádí se také sankce za znečištění či poškození účelové komunikace, obce by za to mohly udělit až dvousettisícovou pokutu.

Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/h:
I/7 Chomutov - Křimov
I/11 Ostrava - Šenov
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary - Ostrov
I/13 Most - Bílina
I/13 Bílina - Teplice
I/14 Liberec - Kunratice
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek
I/20 Plzeň, přivaděč k D5
I/23 Brno, Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5
I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany
I/34 České Budějovice - Lišov
I/35 Liberec - BílýKostel
I/35 Olomouc - Křelov
I/37 Hradec Králové - Pardubice
I/38 Jihlava, přivaděč k D1
I/43 Brno, Svitavská radiála
I/44 Postřelmov, obchvat
I/48 Nový Jičín - Příbor
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká
I/57 Semetín - Jablůnka

Ministr chce stihnout původní termín

Obce s rozšířenou působností budou moci novou značkou omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel nad 12 tun po silnicích II. a III. třídy, které nejsou z bezpečnostního, dopravního ani stavebního hlediska pro takovou zátěž stavěny. Vždy však k tomu budou potřebovat stanovisko dopravní policie.

Novela zákona o pozemních komunikacích je nyní ve Sněmovně ve druhém čtení. V poslední době se spekulovalo, že původní termín účinnosti, tedy od 1. ledna 2016 se kvůli pozměňovacím návrhům nestihne. Ministr Ťok proto zdůraznil, že stihnout původní termín je pro jeho úřad prioritou.