„Více než dvouprocentní nárůst počtu pohybů letadel na českém nebi je v každém případě důkaz začátku dobrého trendu,“ řekl Klas. Současný růst v letectví podle něj táhnou zejména asijské trhy. Mezi hlavní ukazatele vývoje letecké přepravy patří údaje výrobců dopravních letadel a plány velkých leteckých společností. Na výkyvy poptávky po letecké dopravě je přitom nejnáchylnější nákladní letecká doprava, podle které lze nejrychleji odhadnout měnící se trendy.
Návrat k růstu uskutečněných letů v českém vzdušném prostoru podle ŘLP nastal už v roce 2010, kdy tento ukazatel meziročně stoupl o 2,7 procenta a zvyšoval se i v průběhu letošního prvního pololetí. Tato statistika zahrnuje letadla směřující na některé z tuzemských komerčních letišť a zároveň stroje, které přes Česko pouze přelétají a které tvoří většinu zisku ŘLP.
Podle Klase má Česká republika ve využívání letového prostoru stále rezervy. Bez větších potíží bude schopna absorbovat nárůst letecké dopravy, který je možné do budoucna očekávat v souvislosti s diskutovaným letištěm ve Vodochodech a rozšiřováním kapacity Letiště Praha. Letového prostoru je podle šéfa ŘLP dostatek i přesto, že některé společnosti si letovou trasu prodlužují právě přes české území, aby se vyhnuly dražšímu přeletu přes jinou zemi.
Přelet přes české území je v poměru k evropskému průměru i okolním zemím lacinější. Za navigační služby si ŘLP účtuje 46,06 eura (zhruba 1100 korun) za přeletovou jednotku. Evropský průměr se pro letošní rok pohybuje okolo 58 eur. Výhodou pro letecké společnosti je právě ono prázdné nebe, kvůli kterému jim nehrozí zpoždění plynoucí ze vzájemného vyhýbání se jednotlivých strojů.
Tradičně největším zákazníkem ŘLP v případě traťových navigačních služeb je německá Lufthansa, následují ČSA a British Airways. ČSA jsou pak spolu s charterovým přepravcem Travel Service a Lufthansou největším odběratelem v oblasti letištních a přibližovacích služeb. Státní podnik Řízení letového provozu České republiky vznikl v lednu 1995. Poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru České republiky a na letištích Praha - Ruzyně, Brno - Tuřany, Ostrava - Mošnov a Karlovy Vary. V loňském roce společnost zvýšila hrubý zisk skoro o dvě třetiny na 203 milionů korun.