Vagonka Janoza CZ je v insolvenčním řízení

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Anna Vackova

Opravna vagonů a dalších drážních vozidel Janoza CZ má problém. Na popud věřitele s ní soud zahájil insolvenční řízení. Nejde přitom o první případ, už loni firma čelila dvěma návrhům, věřitelé je ale vždy vzali zpět. Tentokrát se v dokumentech doručených soudu hovoří o dluzích vůči dodavatelům z řad živnostníků v řádech desítek až stovek tisíc korun. Sama firma považuje celý případ za šikanu.

„Je to vykonstruované, účelové a zavádějící, tvrzení věřitelů se nezakládá na pravdě,“ řekl deníku E15 právní zástupce firmy Stanislav Bradna. Janoza CZ neuznává výši pohledávky, navíc prý řádně posílala splátky, insolvenční řízení tak podle Bradny skončí před rozhodnutím o úpadku. Řízení ovšem mimo jiné znemožňuje firmě účast v tendrech.

Nejde přitom o jediný aktuální problém společnosti, která pohádkově vyrostla na zakázkách od Českých drah. Jak informoval deník E15, právě dráhy před dvěma týdny vypověděly firmě velký kontrakt na opravu 32 vagonů z Rakouska za 70 milionů korun. Dráhy kauzu oficiálně nekomentují, podle některých informací ale zakázka nabrala zpoždění a dopravce nebyl spokojen s kvalitou.

Janoza ale vinu odmítá. Vagony byly podle Bradny před přistavením do továrny vyrabovány zloději a neodpovídaly tak dohodnutému stavu. To opatrně připouštějí i na dráze. Objem prací, časová náročnost i finanční náklady tím vzrostly a vše nyní řeší soudní znalci.

Humanizace drah

Janoza CZ podnikatele Marcela Javorského vznikla v roce 2007 a vyrostla na vlně takzvané humanizace. To je pojem, který dráhy razí pro více či méně kosmetické vylepšení starých vagonů. Patří sem například nahrazení koženky na sedadlech plyšem, přetěsnění oken, nové nátěry nebo záchody.

České dráhy jsou pro opravárenskou firmu klíčový zákazník. V rámci humanizace vypsaly vedle menších sérií tři velké zakázky za více než 200 milionů korun. Všechny tři získala Janoza CZ, v rámci své expanze posléze obsadila tovární areál na Zličíně, který opustil Siemens. Po vyřízení insolvenčního řízení se chce Janoza i nadále účastnit dalších drážních tendrů. Ty určitě přijdou, neboť dráhy hodlají kvůli nedostatku peněz na nové vozy v humanizaci pokračovat.

Poslední veřejná účetní uzávěrka Janozy je za rok 2011, kdy firma vykázala při výkonech téměř 180 milionů korun hrubý zisk přes sedm milionů.