Vltavská vodní cesta je hotová, poslední zdymadlo jde do zkušebního provozu

DO TÝNA. Dolní výjezd z plavební komory směrem k Týnu nad Vltavou musí mít zpevněné dno, aby ho vypouštěná voda nevymlela.

DO TÝNA. Dolní výjezd z plavební komory směrem k Týnu nad Vltavou musí mít zpevněné dno, aby ho vypouštěná voda nevymlela. Zdroj: Jan Šindelář, E15

Ředitelství vodních cest dokončilo plavební komoru na Hněvkovickém jezu u Týna nad Vltavou. Je to poslední zdymadlo na vltavské vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

Otevření se ale oproti plánům zpozdí. Podle manažera ŘVC Jana Bukovského za to může tuhá zima, která nabourala harmonogram stavby. Odborníci budou od příštího týdne komoru testovat, program zkoušek je naplánován zhruba na tři měsíce.

„Zkoušejí se různé stavy zatížení vrat a uzávěrů plavební komory i jezů vodou, kalibrují se pohybovací mechanismy a musí se provést série zkušebních proplavování bez lodí i s několika testovacími loděmi,“ uvedl Bukovský. Podle něj už není možné vše stihnout do původně plánovaného termínu slavnostního otevření 22. dubna. „Nečekali jsme, že led bude svírat zdymadlo tak dlouho,“ doplnil Bukovský.

Komora se nově otevře běžnému plavebnímu provozu 20. května, kdy už je plavební sezona v plném proudu. Do té doby ještě dělníci dodělají úpravy břehů, dokončí povrchy komunikací a odtěží přístupové hráze.

Díky zprovoznění zdymadla na Hněvkovickém jezu se plavidlům otevře zhruba sto kilometrů dlouhá cesta z Českých Budějovic na Orlickou přehradu, jejíž hráz mohou menší lodě překonat výtahem. Na Slapech pak funguje převoz za traktorem. Na obou jmenovaných hrázích chce Ředitelství vodních cest v budoucnu vybudovat velké výtahy také pro výletní parníky.

Úprava jihočeské Vltavy pro lodní provoz vyšla zhruba na dvě miliardy korun, z toho si poslední komora vyžádala 225 milionů. Splavnění Vltavy má přitom zastánce i kritiky. Podporují je například poříční starostové, za zbytečné je považuje třeba jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Argument ve prospěch splavnosti poskytují statistiky. Počet vydaných lodních řidičáků i registrovaných plavidel v tuzemsku prudce roste. Loď může řídit už více než sto tisíc Čechů.