Převoznictví ožívá. Přes Vltavu přepluly statisíce pasažérů

Převozníci jezdí mezi Holešovicemi a Karlínem od dubna do října.

Převozníci jezdí mezi Holešovicemi a Karlínem od dubna do října. Zdroj: Daniel Vitouš

Převozníci mají na trase zázemí v dřevěném stavení.
Převozník Martin zažil při své práci i policejní honičku.
Převozníci jezdí mezi Holešovicemi a Karlínem od dubna do října.
Dobrodružství přímo ve městě? Přívozy na Vltavě v Praze
Lidé vystupují na zastávce hromadné dopravy Podhoří.
24
Fotogalerie

Pražské přívozy letos upevnily své místo v systému městské dopravy, když posunuly rekord v pasažérských statistikách. Služeb převozníků za letošní rok využilo přes 450 tisíc lidí, což je o třináct procent více než v minulém roce. Nejvytíženější jsou lodě mezi Podbabou a Podhořím, za letošní rok převezly na svých palubách přes 200 tisíc cestujících.

Celkové číslo zahrnuje i kvalifikovaný odhad organizace ROPID do konce roku, neboť dva ze šesti přívozů jezdí celoročně. „Celkové vyhodnocení provozu letošní sezony přívozů proběhne přes zimu, ale již nyní lze konstatovat, že změny provedené v roce 2016 budou platit i pro rok 2017,“ řekl náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt.

Některé novinky testované letos v pilotním provozu jen po malou část sezony tak zakotví v jízdních řádech napevno. Jde například o posílení provozu linky P5 mezi smíchovskou náplavkou, Výtoní a Císařskou loukou druhou lodí. Ta by na svou trasu vyjížděla v nejvytíženějším období.

K největším změnám letošního roku patřilo i nasazení nové větší a bezbariérové lodi na linku P2 mezi Podbabou a Podhořím na severním okraji Prahy. Jde o celoroční a vůbec nejvytíženější pražský přívoz, jen letos jej využilo 210 tisíc lidí. To představuje v celoročním průměru přes 570 cestujících denně, v sezoně ale denní průměr převezených osob překračuje osmistovku.

Nové bezbariérové lodě jezdí od září i na linkách P1, P5 a P6. „V roce 2017 předpokládáme postupné doplnění navigačního značení mezi přístavišti a navazující hromadnou dopravou,“ doplnil Martin Šubrt.

Předpokládané náklady města na zajištění provozování přívozů se v příštím roce mírně zvýší. Zatímco letos to bylo 16,8 milionu, příští rok to bude přes 17 milionů korun. Přívozy v závazku veřejné služby zajišťují dopravci Pražské Benátky, Pražská paroplavební společnost a Vittus Group.