Vltavská vodní cesta v jižních Čechách ožívá, zdymadly projely tisíce lidí

Poslední překážka. Až bude dokončena komora pod hrází Hněvkovické nádrže, turisté budou moci plnou parou vyrazit po celé Vltavě

Poslední překážka. Až bude dokončena komora pod hrází Hněvkovické nádrže, turisté budou moci plnou parou vyrazit po celé Vltavě Zdroj: CTK

Nehotová vodní cesta, kterou už několik let buduje stát mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem, začala letos ve větší míře přitahovat lodní turisty. Podle údajů Ředitelství vodních cest se průjezd lodí dvěma hlavními zdymadly za letošní sezonu zvedl meziročně o desítky procent. Plavební komoru v budějovické čtvrti České Vrbné využilo téměř 850 lodí, což je meziročně o čtvrtinu více. To představuje zhruba 5100 lidí.

Ještě větší nárůst si připsala novější komora níže po proudu v Hluboké nad Vltavou, kde se počet lodí zvýšil o 80 procent na 825 lodí. Ty vezly na palubě 3100 lidí. „Většinu lodí na Hluboké tvoří hausbóty, což je určitě dobré znamení pro cestovní ruch. Začínají vznikat první půjčovny,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Výsledky sezony považuje za úspěch i proto, že splavná cesta zatím měří jen třicet kilometrů a fakticky nikam nevede. Pod Hlubokou se lodě dostanou na hladinu Hněvkovické nádrže, na jejíž hrázi je prozatím konečná.

Přístav Purkarec
Nejnovější stavbou na vltavské vodní cestě je přístaviště Purkarec na Hněvkovické nádrži. Včera otevřené padesátimetrové plovoucí molo vyšlo na více než 20 milionů korun. Stará vorařská obec se tak může dočkat obnovení zašlé plavecké slávy. Purkarec, těžce postižený stavbou přehrady, proslavil spisovatel Jiří Hájíček svou knihou Rybí krev, která před dvěma lety získala hlavní cenu Magnesia Litera.

Proražení špuntu

V plném proudu jsou proto práce na výstavbě poslední komory pod hrází. Její otevření v roce 2017 definitivně prorazí špunt mezi jihem a severem a otevře cestu flotile z Orlické nádrže, potažmo z Prahy. Na to čeká i hlubocký přístav, který je s kapacitou přes 70 lodí největším rekreačním kotvištěm v tuzemsku.

Dílo za 200 milionů korun bylo zprovozněno až v průběhu letošní sezony, podle Ředitelství vodních cest se už ale podařilo pronajmout 13 míst pro dlouhodobé stání.

Celkové náklady na zbudování vodní cesty z Budějovic k Orlické hrázi se vyšplhají ke dvěma miliardám korun. Správce vodních cest chce navíc v příštích letech zbudovat i dva velké výtahy na Orlíku a Slapech, což by si vyžádalo další 3,5 miliardy korun.