Důvodem pro nižší výběr jsou slevy pro majitele nových kamionů splňujících nejekologičtější kategorii motorů Euro V. „Jednoznačně pokračuje tento trend z předchozích let v přechodu na nejvyšší eurotřídu,“ potvrdil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Dle jeho odhadů se za celý letošní rok podaří na mýtném vybrat zhruba osm miliard korun.
Nepotvrdí se tak původní předpoklad SFDI, kdy by se mělo vybrat zhruba 8,6 miliardy korun, z čehož by se dopravcům 300 milionů vrátilo formou množstevních slev na mýtném. Ty od konce loňského roku prosadilo Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia jako kompenzaci za zdražování tarifů mýtného.
Podle Čočka by měl být nižší jak samotný výběr, tak i výše poskytnuté slevy. To naznačila i výše nároku kamionových dopravců na slevy za období konce loňského roku, za které si dopravci zažádali o vratku 31 milionů korun.
Výše vybraného mýtného podle jednotlivých měsíců v Kč | ||
---|---|---|
2013 | Kč | Meziroční změna |
leden | 661,4 mil. | -4,21 % |
únor | 649,5 mil. | -6,42 % |
březen | 700,8 mil. | -9,45 % |
duben | 719,8 mil. | +1,70 % |
květen | 734,4 mil. | -4,06 % |
červen | 725 mil. | -3,37 % |
Zdroj: Myto.cz
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 650 tisíc aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát vloni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, očekával mnohem větší výnos kolem deseti miliard korun.
Čtětě také
Karel Feix: Český mýtný systém má lepší zvuk v cizině než doma