Výběr šéfa ředitelství dálnic je plný nejasností

D11

D11 Zdroj: ctk

Záměr vybrat nového šéfa státního investora Ředitelství silnic a dálnic ve výběrovém řízení je chvályhodný, podmínky pro kandidáty jsou ale nesmyslné. Tak se dá shrnout prohlášení Sdružení pro výstavbu silnic, jehož členy jsou české stavební firmy včetně těch největších.

„Kvalifikační předpoklady připomínají soutěž na šéfa jazykového institutu nebo PR agentury,“ uvedl jednatel sdružení Petr Svoboda. Organizaci nejvíce vadí rozvolněné požadavky na vzdělání a praxi.

Podivností kolem soutěže je více. Není například jasné, kdo podmínky soutěže vypracoval. Vyhlašovatelem totiž překvapivě není nadřízené ministerstvo dopravy, nýbrž samotné ředitelství silnic. A podle zdrojů deníku E15 požadavky na nového ředitele nezpracovávali úředníci ministerstva. To připouští i mluvčí rezortu Martin Novák. „Kvalifikační předpoklady byly stanoveny vyhlašovatelem,“ uvedl. Mluvčí ředitelství silnic Jan Rýdl ale tvrdí, že podmínky byly vypracovány v úzké spolupráci s ministerstvem dopravy.

Je tak možné, že věc řešil osobně ministr Antonín Prachař s provizorní ředitelkou ŘSD Soňou Křítkovou bez svých úředníků. „Ano, podmínkami jsme dali větší prostor pro přihlášení nejen z oboru dopravního stavitelství,“ vzkázal Prachař z dovolené.

Podmínky například připouštějí pouze vysokoškoláky, už ale nespecifikují směr vysokoškolského vzdělání. Předchozí manažerská praxe uchazečů by měla být alespoň pětiletá, zkušenosti s řízením velkého kolektivu už je ale pouze výhodou nikoli nutností. Stejně tak stát striktně nepožaduje praxi v oboru dopravního stavitelství nebo dotační politiky.

Znalost cizího jazyka na úrovni rodilého mluvčího

Naopak nároky na znalost cizího jazyka jsou vysoké, ministerstvo žádá minimálně úroveň C1, což je téměř rodilý mluvčí. Takové jazykové nároky nesplňoval žádný z předchozích ředitelů. „Požadovaným předpokladům nejlépe vyhoví absolvent či absolventka jazykového gymnázia a následně pedagogické fakulty, s praxí ve vedení střední školy, kde se řešila právní otázka přístupové cesty k budově,“ doplnil Svoboda. Podle něj existují jen dvě vysvětlení. „Ředitel či ředitelka je už vybrán, nebo prohlášení vlády o odbornících opět nebyla pravdivá,“ uzavřel silničář.

Výběrová řízení na šéfy organizací v rezortu dopravy jsou velmi řídkým zjevem. Srovnatelné právní postavení jako ŘSD má třeba Ředitelství vodních cest. Pro něj se šéf hledal v roce 2012 pomocí výběrového řízení, které vypsalo ministerstvo. Podobně pod palcem mělo i hledání šéfa Správy železniční dopravní cesty v témže roce. Tu rezort
kontroluje prostřednictvím správní rady.