Zadlužené dráhy přibrzdí nákupy nových vlaků

Railjet Českých drah na vídeňském Hlavním nádraží

Railjet Českých drah na vídeňském Hlavním nádraží Zdroj: ctk

Zadlužování Českých drah by se mělo zastavit na částce 36,4 miliardy korun, a to v polovině roku 2016. Dnes činí 34 miliard. Dráhy dále počítají s tím, že poté dluh začne klesat až ke 30 miliardám v roce 2020. Kvůli snižování závazků se ale podnik bude muset v následujících letech krotit při nákupech. Vyplývá to z nové strategie národního železničního dopravce, o které v pátek hovořili manažeři Českých drah s premiérem Bohuslavem Sobotkou.

„Zájem předsedy vlády velice oceňujeme, protože přišel akcionář firmy. Diskuze byla velmi věcná,“ uvedl nový předseda představenstva drah Pavel Krtek.

Dluh je podle slov Krtka dědictvím obřích investic, které dráhy v posledních letech nasměrovaly do nových vlaků. V budoucnu se investice mají pohybovat do výše odpisů, tedy zhruba kolem dvou miliard ročně. Ty tam jsou tedy doby, kdy podnik nasypal do vlaků ročně sedm miliard korun.

Kromě opatrnějších nákupů má společnosti pomoci i chystaný převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Dráhy by z obchodu mohly vytěžit kolem pěti miliard korun. S první splátkou ve výši 1,5 miliardy přitom původně počítaly už letos. Transakce, do které je nově zařazeno i pražské hlavní nádraží, se ale zpozdila, mimo jiné kvůli konzultacím s bruselskou administrativou.

Záloha za nádraží

Převod nádraží nyní čeká na zelenou z Bruselu. Hodnocení se ale může protáhnout na měsíce. „Z Bruselu přišlo dalších patnáct dotazů,“ řekl šéf drah Pavel Krtek. Zájem evropských úředníků se týká mimo jiné takzvaného ošlapného, což je poplatek, který by v budoucnu měli dopravci platit za používání nádraží. V rámci převodu je s ním počítáno, i když v české legislativě zatím chybí.

Dráhy proto musejí počítat i s krajní variantou, že se posuzování v Bruselu protáhne a první splátku za nádraží nedostanou ani příští rok. Pak by zřejmě přišly na řadu další dluhopisy. Dráhy by také musely chlácholit ratingovou agenturu Moody’s, která s převodem nádraží počítá.

Oddalování transakce může ohrozit rating drah. Vedle Bruselu musí schválit převod i česká vláda. Nový ministr dopravy Dan Ťok zřejmě odnese příslušný materiál k projednání ve Strakově akademii ještě letos.

Nový šéf Českých drah Pavel Krtek musel hned na začátku svého působení odrážet kritiku ministra dopravy Dana Ťoka kvůli kalamitě. Dlouhodobě ale musí především zastavit zadlužování podniku.

Nový šéf Českých drah Pavel KrtekNový šéf Českých drah Pavel Krtek | ctk

E15: Zadlužení Českých drah bude příští rok kulminovat. Čím je to dané?

Je to především kvůli nasmlouvaným investicím. Nákup vlakových souprav a lokomotiv není, jako když si koupíte auto. Na železniční vozidla se čeká minimálně rok, často déle. Náběhová křivka našich investic na léta 2015 a 2016 je tak víceméně daná z minulosti.

E15: Které z těch investic jsou největší?

Na prvním místě určitě RailJety, nyní také soutěžíme obnovu vozidel na linku do Berlína a Hamburku, běží kontrakt se Škodou Transportation na elektrické dálkové jednotky a tak dále. Je toho samozřejmě více.

E15: Zadlužení se má po roce 2016 začít snižovat. Budete i poté investovat do nových vlaků?

Samozřejmě. Obnova vozového parku se musí dít, musíme být konkurenceschopní na liberalizovaném trhu. Ta suma by se ale měla pohybovat pod úrovní odpisů (zhruba 2,5 miliardy – pozn. aut.). K tomu ale počítáme s dalším využitím evropských fondů.

E15: Kde se cestující dočkají nových vlaků?

Systém funguje tak, že při obnově vlaků nejvyšších kategorií přesouváme vozidla směrem dolů. Komfort tak chceme zvyšovat mimo jiné na vnitrostátních rychlících, kam přesuneme vagony z mezinárodních spojů. Obnovujeme i regionální vozový park.

E15: Nový ministr Dan Ťok nešetřil kritikou na adresu ČD kvůli kalamitě. Uznáváte, že ta kritika byla oprávněná, nebo ji považujete za nespravedlivou?

My jsme se sešli a naše diskuze byla velmi věcná. Snažili jsme se panu ministrovi naše postupy vysvětlit, zároveň jsme od něj dostali řadu podnětů. Pan ministr je ve funkci zatím krátce a tak netrpí žádnou profesionální slepotou, která se může projevovat u nás. Asi největším zádrhelem byla komunikace mezi drahami a Správou železniční dopravní cesty. Protože odjezdové tabule na nádražích a drážní rozhlas patří a jsou provozovány SŽDC. Informační můstek mezi drahami a SŽDC budeme muset zlepšit, což připomněl i ministr.