Žaluda usiluje o smazání hranice mezi Českými drahami a cargem

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: CD Cargo

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda se po nedávném personálním ovládnutí dceřiné firmy ČD Cargo naplno pustil do zhmotňování svého holdingového snu. Jeho součástí je maximální propojení obou firem, které poslední čtyři roky fungují striktně odděleně.

„Společné využívání lokomotiv, dep či zaměstnanců, ať už správkáren nebo posunovačů a podobně, lze udělat ještě do konce roku,“ řekl Žaluda železničním odborářům na nedávném setkání v Krkonoších. Upozornil tak, že obě firmy často vykonávají tytéž činnosti, aniž by si zásadně pomáhaly. Podle Žaludy je třeba sundat dres ČD Cargo, všichni zaměstnanci skupiny by prý měli kopat za značku ČD.

První oficiální krok k „malému holdingu“ ale nastane až v lednu, kdy ve skupině vznikne centrum sdílených služeb. Pro obě firmy se tím sjednotí třeba IT služby, risk management, centrální nákup či strategie.

Ekonom Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus to považuje za logický krok. „Většina velkých holdingů to takto dělá. Není důvod, proč společné administrativní činnosti nesdílet, může to mít úsporný efekt,“ řekl.

„Intenzivně se jedná i o posílení spolupráce mezi ČD a ČD Cargo v oblasti provozní údržby železničních kolejových vozidel s cílem dosáhnout snížení nákladů při vyšší kvalitě údržby,“ doplnil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Společná údržba se bude týkat především vozidel, která mají ve svém parku obě firmy, například elektrických lokomotiv Škoda.

Po centralizaci některých činností příští rok přijde na řadu druhá etapa budování drážního holdingu. Během ní se z ČD vyčlení další dceřiné firmy, například pro osobní dopravu, správu nádraží či servis. Z matky se tak stane pouze zastřešující struktura, která bude pro dcery dělat například mzdovou agendu.

„Dcery se pak soustředí jen na svoji hlavní činnost. Také plánování investic a celkové strategie na otevřeném trhu bude dávat větší smysl, když všechny firmy holdingu potáhnou za jeden provaz. Stejný model funguje v Rakousku, Německu nebo v Itálii,“ uvedl Žaluda.

Podle Potměšila by ČD mohly zajít ještě dál a do nové dcery vyčlenit všechna vozidla. Ta by si pak osobní a nákladní doprava pronajímala. Takový model funguje například v Rakousku.

Na železnici se čas od času vynořují i úvahy o vytvoření „velkého holdingu“. Ten by vznikl, pokud by se do skupiny včlenila i státní organizace Správa železniční dopravní cesty, jež se stará o drážní infrastrukturu. „Přineslo by to úspory nákladů i smysluplné plánování investic do železniční infrastruktury,“ uvedl nedávno Žaluda. O takové změně by ale musela rozhodnout vláda.