Železniční kuriozity: švýcarská kvalita se vyrábí v Polsku | E15.cz

Vše o realitách

Vše o  realitách Vstoupit do speciálu

Železniční kuriozity: švýcarská kvalita se vyrábí v Polsku

Železniční kuriozity: švýcarská kvalita se vyrábí v Polsku
Leo Express
• 
ZDROJ: Leo Express

Jan Šindelář

Jízdní řád české železnice by se dal nazvat nejnudnějším českým bestsellerem. Nejnovější vydání pro příští rok přesto skýtá oproti minulým létům mnohé zajímavosti. Ty největší přinesla rostoucí konkurence na železnici.

Své vlaky si do grafikonu nechaly zapsat například společnosti Arriva vlaky nebo KŽC Doprava. První jmenovaná hodlá jezdit z Kralup nad Vltavou do Benešova, druhá z pražského Masarykova nádraží do Čakovic.

Provozovatel historických motoráků KŽC Doprava si dokonce nechal zapsat konkrétní datum zahájení provozu, chystá se vyjet začátkem dubna. Zatím se ale nedohodl s organizací ROPID na tom, že se jeho linka stane součástí dotované pražské integrované dopravy. „Jednání stále probíhají, nejdříve by mohli začít jezdit v závazku v srpnu,“ sdělil mluvčí ROPID Filip Drápal.

Na dotacích se nedohodla ani Arriva. Ta se však jistí poznámkou v jízdním řádu, že její vlaky vyjedou až dnem vyhlášení. Podobnou pomůcku využil i Leo Express. Ten v prosinci zahájí pravidelný provoz mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem, do jízdního řádu si ale nechal napsat i jeden spoj denně do Chomutova přes Ústí nad Labem. Právě u něj je zmíněná poznámka. „Rozhodně to nebude dřív než v březnu, otevřeli jsme si tím trochu okno na další trať,“ uvedl mluvčí LE Petr Kopáček.

Ke zlatočernému dopravci se váže i další zajímavost. Všechny vlaky nesou oficiální název Švýcarská kvalita, vozy jsou přitom z velké části vyrobeny v Polsku. Švýcarská kvalita bude soutěžit s tradičními názvy Českých drah, jako je Košičan, Šírava, Hradčany nebo Excelsior.

Reportáž: Prvním Leo Expressem se svezla třicítka cestujících

Leo Express opustil drážní obyčej i v označení úrovně vlaku. Zatímco konkurent RegioJet Radima Jančury se podržel tradičního železničářského InterCity (IC), Leo Express své vlaky označuje LE. Jančura ovšem do poznámky ke svým vlakům propašoval „možnost wi-fi připojení“. Stejnou možnost nabízejí i pendolina a Leo Express, ovšem bez zmíněné poznámky.

Bez zajímavosti nejsou ani dojezdové časy. Leo Expressy i pendolina příští rok mezi Prahou a Ostravou o několik minut zpomalí kvůli modernizaci některých úseků kolejí:

Pendolino pojede 3:11 hodiny (dnes 3:06)
Leo Express 3:15 (dnes ve zkušebním provozu 3:12)
• Díky vynechání zastávek zrychlí pouze RegioJet, a to o 11 minut na 3:25

O sedm minut rychleji se pak bude jezdit na trati Praha – Písek – České Budějovice (nově 3:07), na paralelní elektrické větvi Praha – Tábor – České Budějovice zůstanou dojezdové časy stejné, ačkoliv se mezi Voticemi a Benešovem nově zvýší rychlost až na 140 kilometrů v hodině. Strojvedoucí na nejmodernějším českém koridoru si už nyní stýskají, že mají co dělat, aby nepřijeli na konečnou výrazně dříve.

Knižní jízdní řád vydává Správa železniční dopravní cesty, ročně se ho prodá na 50 tisíc výtisků. Další desítky tisíc kusů míří k dopravcům pro potřeby jejich zaměstnanců. Kniha má oproti elektronickým jízdním řádům stále několik výhod. Na nejmenší možné ploše jsou zde veškeré informace o příslušné trati a jízdním řádu vlaků, včetně nostalgických jízd. Vytištění těchto údajů z elektronického jízdního řádu zabere mnohem více místa. Přesto je pravděpodobné, že knižní jízdní řády jednou odejdou na smetiště dějin. Například německá Deutsche Bahn vydala jízdní řády v podobě knih naposledy pro rok 2008.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!