Železniční legenda vstala z mrtvých. Stříbrný šíp znovu jezdí

Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp

Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp Zdroj: Anna Vackova, E15

Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
Křest zrekonstruovaného motorového vozu Stříbrný šíp
9
Fotogalerie
Pracovníci drážních dílen DPOV v Nymburku završili dílo, o kterém snily generace železničářů. Legendární motorový vůz Stříbrný šíp z dílen firem ČKD a Praga se dnes po téměř osmdesáti letech zaskvěl v plné kráse. Stalo se tak díky Výzkumnému ústavu železničnímu (VÚŽ), který renovaci vlaku převzal pod svá křídla před několika lety, když stroj koupil od mateřských Českých drah.

„Je to ojedinělé vozidlo, které mělo sloužit prvorepublikové smetánce,“ řekl šéf VÚŽ Antonín Blažek. Duch doby nicméně rozhodl v neprospěch vlaku. Konstruktéři ČKD naplánovali jeho oficiální prezentaci na 14. března 1939 s předpokladem, že vozidlo ovládne tehdejší zpravodajství.

Vpád německých vojsk ale odsoudil motorák do zapomnění. I když v témže roce dosáhl při zkouškách rychlosti 130 kilometrů v hodině, v běžném provozu se následně objevoval jen sporadicky a definitivně byl odstaven v roce 1953. Najezdil pouhých padesát tisíc kilometrů.

M 260.001, přezdívaný Stříbrný šíp (Archiv ČD)M 260.001, přezdívaný Stříbrný šíp (Archiv ČD)|Archiv CDStříbrný šíp na archivním snímku

„Nyní se po třiašedesáti letech, kdy naposledy vydechl, znovu rozjede. A přeji mu těch kilometrů alespoň milion,“ řekl Arnošt Kohl, který měl v DPOV obnovu vlaku na starost. Podle něj se z původního stroje zachovalo velmi málo, fakticky jen skříň, podvozky a pultík strojvedoucího. Vlak má například novou elektroniku, motory a vakuovou toaletu. Interiér je přesnou kopií původního, sedačky se vyráběly podle dobových fotografií, návrháři ale vycházeli například i z úchytů v podlaze a stěnách.

Vlak přitom zažil několik pokusů o oživení. V devadesátých letech ale skončil v Libni na nádraží, kde jeho zkázu téměř dokonali zloději a vandalové. Do Nymburka se dostal v roce 2011 těsně před rozpadnutím. Rekonstrukce se ukázala jako náročnější a nákladnější, než si původně „záchranáři“ představovali. I proto nebyl dodržen termín vyjetí v roce 2013.

Celkem stála záchrana vlaku přes 30 milionů korun. Nyní v DPOV chystají vyladění posledních detailů, poté motorák čekají náročné zkoušky na okruhu u Velimi a schvalovací proces u Drážního úřadu. VÚŽ a České dráhy jej mimo jiné chtějí nabídnout firmám ke komerčním jízdám.

Železniční muzeum v Lužné u RakovníkaŽelezniční muzeum v Lužné u Rakovníka|Dezidor, Wikimedia Commons (CC BY 3.0)