„Na tržbách se projevil propad stavebních zakázek a nečerpání fondů EU. Jen díky rostoucímu exportu se podařilo udržet objem výroby,“ stojí v ročence Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Přesto patřil loňský rok k těm nejlepším. V celkovém obratu jej překonává jen rok 2011 s 82 miliardami. Horší je to však se zaměstnaností.
Dodavatelé výrobků a služeb pro kolejovou dopravu zaměstnávají devatenáct tisíc lidí, ještě předloni přitom toto číslo přesahovalo dvacet tisíc a v roce 2007 činilo 22 tisíc. Dlouhodobě klesající zaměstnanost vysvětluje ACRI zvyšující se efektivitou výroby a její restrukturalizací. Obor si v uplynulých pěti letech prošel stejně jako celá ekonomika krizí, v roce 2009 jeho tržby klesly na pouhých 62 miliard.
ACRI sdružuje pět desítek producentů. Patří do něho například výrobci vozidel Siemens, Škoda Transportation a CZ Loko, výrobce kol Bonatrans, Hanácké železárny a pérovny, dodavatel zabezpečovacích systémů AŽD Praha nebo Výzkumný ústav železniční se svým unikátním zkušebním okruhem u Velimi. Například bohumínská firma Bonatrans se od loňska snaží proniknout prostřednictvím nové dceřiné firmy do Indie, učinila rovněž významnou akvizici v Německu.
Český železniční průmysl |