Zisk Aeroholdingu klesl. Hlavně kvůli začlenění ČSA

České aerolinii loni expandovaly na dálkových linkách, zmírnit jejich ztrátu to ale nepomohlo

České aerolinii loni expandovaly na dálkových linkách, zmírnit jejich ztrátu to ale nepomohlo Zdroj: CSA

Český Aeroholding zveřejnil první celoroční hospodářské výsledky poté, co spojil všechny státních společnosti kolem pražského letiště. O část zisku podnik připravilo především začlenění Českých aerolinií, klesly i tržby. Právě na dokončení prodeje podílu v národním dopravci se chce letos Aeroholding zaměřit.

Aeroholding ukončil loňské hospodaření s hrubým ziskem 592 milionů korun. Meziročně jde o výrazný pokles, předloni hrubý zisk činil 781 milionů. Celkové tržby skupiny klesly ze 17,9 miliardy korun v roce 2012 na loňských 16,3 miliardy.

Právě ČSA byly z celého holdingu nejztrátovější. Loni prodělaly 922 milionů korun, což je nejhorší výsledkem od roku 2009. V minulých letech ale čísla zkresloval postupný prodej majetku společnosti.

Naopak „slepicí snášející zlatá vejce“ zůstává Letiště Praha, které loni zvedlo hrubý zisk ze 770 milionů na téměř 1,2 miliardy. Za zlepšením stojí především růst tržeb z letištních poplatků. Loni se zvedly o 8,5 procenta na 3,6 miliardy korun. Čísla navíc vypadají ještě lépe, když se vynechají klesající poplatky od krizí zmítaných ČSA. Pak nárůst činí celých 16 procent. Z dceřiných společností je kromě letiště zisková už jen Czech Airlines Handling.

Propouštění pokračovalo

„Ke zmíněnému výsledku přispělo v první řadě naplňování restrukturalizace skupiny, kdy se snížila provozní ztráta z letecké činnosti společností ve skupině ČAH při současném zlepšení hospodaření dalších společností, zejména pak Letiště Praha,“ uvedl Aeroholding.

Podnik i loni pokračoval v propouštění, které stejně jako v předchozích letech nejvíce dopadlo na ČSA. Skupina přišla o 300 z původní 4800 zaměstnanců. Celkové zadlužení skupiny, které tvoří zejména úvěr u Evropské investiční banky na výstavbu Terminálu II a finanční leasing na letadla, meziročně pokleslo o bezmála miliardu na 12,2 miliardy korun.

Aeroholding vznikl v roce 2011 kvůli záchraně a privatizaci ČSA. Právě jejich definitivní předání do rukou soukromníků je podle mluvčí Michaely Lagronové hlavním cílem pro letošek. „Prioritami skupiny ČAH jsou zejména dokončení postupného odchodu Českých aerolinií ze skupiny a další zefektivňování činností ostatních společností,“ uvedla Lagronová. V aerolinkách už nyní vlastní 44 procent společnost Korean Air, Travel Service využil opci Korejců na nákup dalších 34 procent akcií ČSA.

Jan Šindelář: Příliš otazníků nad ČSA