Zloději na kolejích se nemají čeho bát. Policii nezajímají

Máte strach jezdit nočním vlakem? Máte proč! Policie oficiálně přiznává, že přesná čísla o počtech krádeží ve vlacích neví. Policisté v terénu říkají, že k nim dochází každou noc. To už by za statistiku stálo, ne? Nebo dokonce za akci?
Stalo se minulý týden v nočním rychlíku Excelsior Ostrava–Praha. Z ostravského hlavního nádraží vyjíždí ve 23.23. Ester a Martin, dva mladí lidé, sedí sami v kupé. Martin brzy usne, Ester se ještě dlouho spát nechce. „Kolem druhé ráno jsem si ale při pohledu na spícího přítele taky lehla,“ začíná vyprávět svůj příběh ve tmě mezi Třebovou a Pardubicemi. „Řekla jsem si, že nebudu paranoidní a nebudu ho budit, ať si dá batoh pod hlavu. Sama jsem si tašku s notebookem u hlavy nechala. Kabelku jsem si položila na zem, chytře zabalenou do nákupní tašky z balicího papíru – aby mě probudilo, kdyby mi dvacet čísel od hlavy někdo s věcmi šustil,“ líčí Ester.
Probuzení s pachutí
Probudila se přesně ve 3.15, tedy zhruba půl hodiny před Prahou, a nebylo jí dobře. Podívala se na zem: kabelka byla jinde, než ji před usnutím nechala. „Někdo ji z té papírové tašky vyndal,“ říká. Záclonky kupé byly o něco víc zatažené než předtím. „Okamžitě jsem rozevřela zip kabelky. Nový telefon, který jsem dostala k narozeninám, tam nebyl.“
Probudila Martina. „Zjistil, že je taky bez telefonu. Bez počítače. Bez nabíječek. A bez spousty peněz, které měl v peněžence ještě od poslední služební cesty,“ líčí Ester.
Začali pobíhat po vlaku. „Průvodčí chvíli pobíhal s námi a pak nám nabídl, že zavolá policii k vlaku. Jenže policie prý odmítla přijít – máme dorazit my za nimi,“ vykládá Ester. Okamžitě nechali zablokovat SIMkarty a platební karty. „Čas běžel a nám začalo docházet, že je po funuse. Povedená banda vystoupila nejspíš v Kolíně, jak řekl průvodčí. Nechali nám aspoň doklady – zřejmě abychom neměli motivaci hlásit krádež na policii,“ uvažuje Ester.
Ukradený mobil
„Získávání provozních a lokalizačních údajů nikdy nebylo primárně určeno k vyhledávání odcizených mobilních telefonů a jejich použití k tomuto účelu bylo zcela výjimečné. Důvodem je zejména skutečnost, že získávání provozních a lokalizačních údajů je značným zásahem do práv dotčených osob, který vzhledem k ceně odcizeného telefonu není adekvátní způsobené škodě,“ říká pro Peníze.cz vrchní komisařka Dagmar Bednarčíková. A teď už to nejde vůbec.
Zloděj má právo na soukromí
Když v Praze vystupovali z vlaku, stála na peróně dvoučlenná policejní hlídka. Náhodou! „O krádežích nic nevěděli,“ vysvětluje Ester. Proplétala se s přítelem pražským hlavním nádražím a hledala oddělení železniční policie. „Než jsme vše vyřídili, bylo sedm hodin ráno,“ říká Ester. „Policista neměl funkční tiskárnu a systém mu nechtěl uložit data.“ Tři hodiny na policii jí příliš optimismu nedodaly. „Místní policista nám řekl, že podobné krádeže se v nočním vlaku Excelsior na úseku mezi Pardubicemi a Kolínem odehrávají každodenně,“ popisuje Ester. Je tedy jasné, že policie i České dráhy o místních zlodějských bandách velmi dobře vědí. „Ale nikdo s tím zjevně nic nedělá,“ říká Ester. Navíc se od policisty dozvěděli, že průvodčí z vlaku policii vůbec nevolal – i když tvrdil opak.
Ani další informace nebyla radostnější. „Sdělili nám, že kvůli rozhodnutí Ústavního soudu nesmí policie hledat naše telefony, přestože by to bylo snadné. Dohledání telefonu skrz IMEI by totiž byl ‚nepřiměřený zásah do lidských práv a svobod, zejména do práva na soukromí‘ – v tomto případě soukromí našeho zloděje. Orgány činné v trestním řízení prý tento nástroj v minulosti nadužívaly, a proto s přítelem nemáme právo, aby byl v našem případě použit,“ pokračuje Ester.
Co říkají o krádežích České dráhy?
Jak často k podobným krádežím dochází, jsme se zeptali Českých drah. Zajímaly nás rizikové úseky – například ten mezi Pardubicemi a Kolínem. Mluvčí Českých drah nás však odkázal na policii – informace o počtech krádeží prý dráhy nemají. „České dráhy nemají v tomto směru žádné pravomoci. Tyto případy nám nemusí být ani hlášeny. České dráhy totiž nemají žádnou oporu v zákoně vyšetřovat krádeže nebo trestné činy, ani zasahovat proti kriminalitě, zlodějům, nepřizpůsobivým osobám a podobně,“ sdělil nám Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení dopravce. Dodal však, že bezpečnostní situace Českým drahám lhostejná není. „Případná zjištění předáváme policii a také sami financujeme bezpečností agenturu, která přispívá k vyšší bezpečnosti na stanicích a ve vybraných vlacích. Ve vhodných prostorech také budujeme dohlížecí kamerové systémy. Civilní bezpečnostní agentura však nemůže plně nahrazovat činnost policie a nemá stejné pravomoci jako ona,“ říká mluvčí. České dráhy by podle něj přivítaly posílení činnosti policie na dráze. A právě na policii a její linku 158 odkazuje mluvčí Českých drah také všechny poškozené cestující, kteří se ve vlaku stanou obětí krádeže či trestného činu.
Co říká policie?
A co jsme se dozvěděli od policie? „Neevidujeme přímo trestnou činnost spáchanou ve vlaku. Naše statistiky obsahují pouze skutky podle místa spáchání, tedy obecně na železnici. Zde dochází k rozmanité trestné činnosti a nelze přesně identifikovat, zda je objektem této trestné činnosti právě cestující ve vlaku nebo byla osoba okradena v nádražní hale,“ sdělila nám vrchní komisařka Zuzana Součková z policejního prezidia. Zároveň nám ale poskytla tabulku, která ukazuje, že jistá čísla k dispozici přece jenom jsou. Policista z pražské železniční policie ovšem Ester a Martinovi tvrdil, že k podobným krádežím dochází téměř denně. Pokud zároveň říká, že vědí, ve kterých vlacích a mezi kterými stanicemi, nemělo by být tak těžké situaci podrobně mapovat – a samozřejmě také zasáhnout. Je možné, že je nějak přerušený komunikační kanál mezi řadovými policisty a jejich nadřízenými?
Spraví to „nová koncepce“?
Řada oddělení železniční policie, která má kriminalitu na železnici na starosti, byla v poslední době zrušena. „V současnosti máme sedm železničních oddělení a dvě oddělení železniční policie a doprovodu vlaků. Tam, kde nejsou zřízena železniční oddělení, plní jejich funkci místně příslušné obvodní oddělení Police ČR. Dále v rámci Police ČR působí pět oddělení doprovodů vlaků, která jsou začleněna v odborech služby pořádkové police,“ vysvětluje vrchní komisařka.
Právě teď podle ní Ředitelství služby pořádkové policie pracuje na nové koncepci zajišťování veřejného pořádku a bezpečnosti na železnici. „Preventivní činnost se bude provádět zejména na problematických tratích – a to na základě vyhodnocení aktuální bezpečnostní situace a vývoje trestné činnosti. Dohled v mezinárodních rychlících bude doplňovat hlídka oddělení cizinecké policie, která bude provádět preventivní namátkové kontroly. Dohled nad veřejným pořádkem a ochranou majetku ČD (odstavené vlaky, sklady materiálů, kabely…) by primárně měl řešit vlastník, tedy ČD, který si za tímto účelem najaly bezpečnostní agenturu,“ vyjmenovává vrchní komisařka Součková. Dodává však, že preventivní činnost probíhá už v současnosti. Pokud ale policejní prezidium nemá k dispozici data o počtech krádeží ve vlacích a neví, že ty v nočních Excelsiorech jsou na denním pořádku – z čeho chce v nové koncepci vycházet?