Změna u drah: místo novinek jen obnova

ilustrační foto

ilustrační foto

České dráhy nasadily letos při obnově vozového parku nebývalé tempo. Jen za pololetí převzaly do svého majetku rekordních 49 zbrusu nových lokomotiv a vlaků. V přepočtu na jednotlivé vagony to dělá téměř sto kusů více než za pět miliard korun.

Obrozuje se především regionální doprava, na kolejích se objevily například nové pantografy od Škody Plzeň nebo motoráky od polské firmy Pesa Bydgoszcz či německé Stadler Pankow.

Věc má ale háček. Tyto dodávky jsou dílem předchozího vedení Petra Žaludy, které si neváhalo na nové vlaky půjčovat na finančních trzích. Nový management Dalibora Zeleného teď chystá zásadní změnu kurzu. „Za základní chybu považuji značné zadlužení Českých drah, byť s cílem rychle modernizovat zastaralý vozidlový park. Státem vlastněná firma by měla být v tomto ohledu opatrnější,“ sdělil deníku E15 Zelený.

Pokud jde tedy o nové akvizice, letošek zřejmě pro dráhy zůstane na dlouho vrcholem. Zelený se chce spíše než na nové vlaky zaměřit na levnější rekonstrukce těch starých. „V modernizaci musíme pokračovat, to je jasné. Ale bude to pomaleji,“ doplnil nový ředitel. Svou pozornost upne především na vnitrostátní rychlíkové spoje. Staré vagony z počátku devadesátých let by se prý měly dočkat například klimatizace, elektrických zásuvek nebo záchodů.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je takový přístup chybný. „Vozový park je třeba omladit radikálně. Nové soupravy přitáhnou nové cestující, kdežto modernizace, i když vylepší komfort stávajícím pasažérům, v podstatě zakonzervují současný stav,“ řekl Vyka. Zelený ale trvá na tom, že žádné další dluhy nepřipustí, peníze na modernizaci chce získat hlavně prodejem nepotřebného majetku.

Nový přístup drah už se projevil v rozhodnutí dozorčí rady, která odmítla nákup dalších osmi vlaků Viaggio Comfort od Siemensu. Dráhy tím ušetří skoro tři miliardy. Jásat mohou tuzemské firmy z železničního průmyslu. Při akvizicích nových vlaků se totiž za Žaludy v poslední době začaly prosazovat zahraniční společnosti. Pokud jde o rekonstrukce, tučné sousto si podle předpokladů rozeberou tuzemské dílny. Průměrný věk vozidel ČD byl ke konci června 22,6 roku, v roce 2009 to bylo 27 let. Za optimální se na železnici považuje věk 15 let, což zhruba splňuje Deutsche Bahn.