E-shopy začínají šetřit, znalost start-up hantýrky už nepostačí

Jakub Ouhrabka je ředitelem Comgate, která přes dvacet let poskytuje platební brány a terminály. Ve firmě působí od roku 2000, kdy začínal jako vedoucí vývoje informačních systémů. Od roku 2017 je jejím ředitelem. Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy.

Jakub Ouhrabka je ředitelem Comgate, která přes dvacet let poskytuje platební brány a terminály. Ve firmě působí od roku 2000, kdy začínal jako vedoucí vývoje informačních systémů. Od roku 2017 je jejím ředitelem. Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Zdroj: Comgate

V e-commerce na rozdíl od bankovnictví, energetických společností nebo prodejců pohonných hmot nerostou marže, říká Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti Comgate poskytující platební brány.

Co udělá se světem e-commerce stávající ochlazení prodejů?

Nastala v něm radikální otočka od ideálu start- -upu, který jen kráčí z jednoho kola financování do dalšího, k podnikání generujícímu zisk. Řada z nich neumí provozovat firmu efektivně a ziskově. Jejich dovednost na finančních steroidech spočívá převážně v prezentování, znalosti start-up hantýrky a schopnosti nadchnout investory nějakou novou myšlenkou, obvykle okopírovanou ze zahraničí.

Takže uvidíme vlnu krachů?

Spíš čekám evoluci, postupný vývoj. Část firem do toho šla s tím, že zakladatel má skvělou myšlenku, rozvíří publicitu a bude hledat investory, kteří mu tam přisypou peníze. Nicméně budoucnost čeká na ty zdravé obchody, které současnou nepříznivou situaci zvládnou. Není pro ně takovým překvapením a umějí se s ní vypořádat mnohem lépe.

Dá se aspoň trochu trh rozdělit?

Firem toho prvního typu je alespoň v Česku výrazně méně. O to více se o nich píše. V médiích pokryjí 80 procent, ale na trhu mají tak dvacet. Když mluvíme o e-commerce, zahrnujeme sem nejen e-shopy, ale široký ekosystém firem a služeb, jako jsou platformy pro tento typ obchodů, nástroje pro měření a analýzu dat, logistické a další služby. Mezi ně patří i Comgate.

Co je pro vás teď nejaktuálnějším trendem?

Zažíváme obrovský rozmach množství platebních systémů. K tomu přistupují věci jako u nás třetinka, tedy možnost zaplatit třetinu nákupu hned a zbytek během dvou měsíců. Já v tom vidím obrovský prostor.

I když teď zažíváme pokles, bude podle vás dlouhodobě e-commerce růst?

Podle mě je to neoddiskutovatelný trend. Když se podíváme do zahraničí, třeba v Británii, Německu, Skandinávii, všude jsou ještě pořád před námi. Německo zhruba o 10 až 20 procentních bodů. Zůstane tam prostor pro malé obchody? Nebo nás převálcuje někdo jako Amazon? Zůstane. Nevěřím na dominanci velkých globálních hráčů. Naopak věřím v české specializované obchody, kde uživatel získá ten nejlepší servis i vysoce kompetentní radu.

Co jste zjistili v právě dokončeném průzkumu mezi e-shopy?

Například 55 procent respondentů pozoruje u svých zákazníků častější volbu levnějších variant zboží a 35 procent uvádí delší proces výběru. Čtvrtina pak častější nákup při druhé a další návštěvě e-shopu. Skoro všichni také uvádějí zhoršující se situaci u dodavatelů. Na prvním místě je zvýšení cen, na druhé příčce výpadky dodávek a omezení v sortimentu a jako třetí nejpalčivější problém zaznívá prodloužení dodacích lhůt. Zvýšení vstupních nákladů se pak promítá i do cen zboží. Pouze 17 procent e-shopů své ceny v posledním půlroce nezvyšovalo. Kolem třetiny bylo nuceno zdražit o více než desetinu. Dobrou zprávou je, že 45 procent neplánuje další zvýšení cen ve výhledu následujícího půl roku.

Co se z toho dá vyčíst směrem do budoucnosti?

Statistická data i doplňující komentáře poukazují na problém rostoucích nákladů na vstupy. Dá se předpokládat, že v seznamu priorit prudce stoupla důležitost efektivity. V e-commerce, na rozdíl od bank, energetických společností nebo prodejců pohonných hmot, nevidíme nárůst marží na úkor spotřebitelů. Je evidentní snaha hledat prostor pro úsporu a zamezit nutnosti přenášení vícenákladů na spotřebitele.

Co z toho vyplývá pro vás?

V první polovině roku jsme přišli s novým sazebníkem služeb, který znamená pro naprostou většinu našich klientů značnou úsporu nákladů. Jako novinku do naší platební brány zavádíme již zmíněnou třetinku, kdy kupující může rozložit platbu za zboží na tři měsíční splátky bez zvýšení ceny. Domnívám se, že je to ten správný produkt pro dnešní dobu.