Budoucnost je v elektromobilitě, ale plug-in hybridy tu budou ještě hodně let, říká šéf evropské divize Ford Pro
Ačkoliv v Evropě stále existuje tlak na to, aby přešla kompletně na elektromobilitu, Ford vidí i hybridní technologii takzvaných plug-in pohonů jako něco, co by mělo zůstat na scéně ještě poměrně dlouhou řadu dalších let. Vyplývá to ze slov Hanse Schepa, šéfa evropské divize Ford Pro, která se zaměřuje na lehká užitková vozidla.
Podle něj zůstává elektromobilita ideálním řešením do budoucna. Zároveň ale vnímá i výhody alternativ. „Myslím, že o tom povedeme dynamické diskuze. Každopádně plug-in hybrid je v tuto chvíli velmi relevantní řešení a zůstane jím i po mnoho dalších let,“ říká Hans Schep. Jím řízená divize nabízí v Evropě lehká užitková vozidla včetně vlajkové lodi Ford Transit Custom. Zahrnuje ale i další vozy včetně pick-upů Ranger, malých dodávek nebo samostatných podvozků. V nabídce má jak auta plně elektrizovaná a bateriová, tak plug-in hybridy a vozy se spalovacím motorem.
Poslední aktualizovaná zpráva na stránkách Evropského parlamentu byla doprava mezi lety 1990 a 2019 jediným odvětvím, kde emise CO2 neklesaly. Naopak vzrostly dokonce o třetinu. Podle evropských institucí zabývajících se změnami klimatu a jejich dopady pak zhruba sedmdesát procent mají na svědomí automobily na silnicích. Samotná lehká nákladní vozidla se ale podle Evropské agentury pro životní prostředí (údaje z roku 2022) podílejí na emisích zhruba jedenácti procenty.
Elektromobilita zatím netáhne
Evropa se tak rozhodla zakázat prodej aut se spalovacími motory, a sice od roku 2035. Jak plyne čas, ozývají se ale hlasy proti tomuto záměru. O elektromobilitu je totiž nižší zájem, než by z hlediska plnění cílů bylo třeba.
„Pokud se bude růstová křivka ještě nějakou dobu zvedat pomalu, bude muset být závěr velmi strmý, abychom rok 2035 stihli. Pro mě osobně je teď nejdůležitější, abychom zajistili, že trhy budou mít správné pobídky, aby zákazníkům, zejména flotilovým, pomohly tento přechod udělat. Takže pojďme společně pracovat na infrastruktuře, dostat pobídky na trh, aby firmy tato vozidla skutečně mohly kupovat,“ říká Hans Schep. Až bude pro podporu elektromobility uděláno vše potřebné, pak podle něj přijde čas se podívat, zda je rok 2035 realistický nebo ne.
Prozatím unie odhlasovala změkčení emisních norem. Respektive to, že je nebudou výrobci muset vykazovat každoročně, ale jednou za tři roky. Tím by se měli s větší pravděpodobností vyhnout předpokládaným velkým pokutám, rozhodně pro letošní rok.
Evropská divize Ford Pro nabízí v elektrických verzích všechny modely aut. „Jedna věc je jasná, všichni chceme přejít na uhlíkově neutrální budoucnost,“ prohlásil Hans Schep. Podle něj jsou bateriové elektromobily pro zákazníky nejdostupnějším a nejlevnějším způsobem, jak této budoucnosti dosáhnout. Zároveň ale podotkl, že Ford vidí jako velmi užitečné řešení i kombinaci spalovacího a elektrického pohonu.
Přepínání výroby v reálném čase
„Uspořádali jsme náš průmyslový systém, tedy naše továrny tak, aby mohly přepínat v reálném čase. Pokud je tedy menší poptávka po elektromobilech a větší po plug-in hybridech, můžeme přepnout výrobu na lince. Samozřejmě musíme zajistit, aby byl připraven i dodavatelský řetězec,“ zdůraznil.
Podle Schepa je také třeba brát v potaz, že firmy jsou skupinou zákazníků se specifickými potřebami. Proto vznikla divize Ford Pro, jejíž primární misí podle něj není dodávat vozidla, ale pomoci klientům vydělávat. Jednou z cest je snižování nákladů, přičemž elektrická auta mohou oproti variantám na benzin či naftu nabízet nižší celkové náklady vlastnictví. Záleží ale na konkrétním použití vozidla. „Pro některé naše zákazníky je to absolutně výhodné. Například pokud váš vozový park zajišťuje doručování na malou vzdálenost ve městech a najezdíte šedesát až sedmdesát kilometrů denně, je to jasná volba. Provozní náklady elektromobilu pro tento případ použití jsou rozhodně mnohem, mnohem nižší,“ uvedl. Zároveň podotkl, že v některých městech je vozidlo na baterie pro doručovací služby přímo nezbytností kvůli emisním omezením.
Kritici ale elektrickým vozidlům obvykle vyčítají menší dojezd. To u firemních zákazníků nemusí být takovým problém, pokud přesně vědí, na co automobil potřebují. „Někteří dokonce říkají, že baterie je pro ně vlastně příliš velká a zbytečně omezuje objem nákladu, který lze převézt. Proto naše vozidla stále více navrhujeme podle konkrétního použití,“ uvedl.
Až polovina vozů se staví podle zákazníka
Až polovina lehkých užitkových fordů tak podle něj prochází úpravou podle specifických potřeb zákazníka. Firma spolupracuje přibližně s dvěma sty partnery, kteří se zaměřují na přestavby aut, aby dokázala zajistit vozidla stoprocentně na míru.
Jak vidí Hans Schep situaci v České republice, která se zatím k elektromobilitě staví zdrženlivě? „Myslím si, že výhoda, kterou vám to přináší, spočívá v tom, že všechny chyby se odehrají na trzích, které jsou na čele,“ uvedl. „Deset let jsou jen dva cykly vlastnictví, takže to je za rohem,“ podotkl k tomu, že právě za tuto dobu by už všechna nová auta měla být v Evropské unii plně elektrická.