Do faktur investují studenti i rentiéři, úrok začíná na osmi procentech, říká Jan Grusser z Akcenty

Jan Grusser

Jan Grusser Zdroj: Akcenta

Společnost Akcenta, která se primárně zabývá konverzí měn, zahájila přede dvěma lety zprostředkování obchodů s fakturami. „Hlavně malým firmám se prodlužují splatnosti a často potřebují rychle likviditu,“ říká Jan Grusser, manažer prodeje platformy Zalep.to, kterou Akcenta koupila před třemi lety.

Proč jste se rozhodli investovat do platformy Zalep.to pro obchodování s fakturami?

V zásadě to vyšlo od klientů. Akcenta se soustředila na klasické konverze měn a zajištění. U klientů jsme cítili zájem o možnost získat rychle likviditu v případech faktur s delší splatností.

Souvisí to nějak se současnou situací v ekonomice?

Dnes ano. Vidíme, že mnozí velcí odběratelé tlačí menší dodavatele do prodlužování splatností. Třeba z 30 dnů klidně i na trojnásobek. Zároveň samozřejmě rostou úrokové sazby a financování ze strany bank včetně kontokorentů je dražší. Především ale menší firmy nebo nově vznikající jsou často pro banky hůře uchopitelné. Máme klienty zhruba od obratu deset až 150 milionů korun. I pro větší firmy začíná být v některých případech bankovní financování dražší a složitější než u Zalep.to. Navíc po nich banky požadují zajištění, kdežto u nás primárně nezkoumáme bonitu klienta, který fakturu prodává, ale jeho odběratele. Tedy toho, kdo bude na konci obchodu platit.

Typickým klientem je například dopravce, který má několik automobilů a jezdí pro velké společnosti. Ty ho tlačí do dlouhých splatností a on potřebuje rychle peníze, aby zaplatil zaměstnance, pohonné hmoty, leasing. Takoví klienti nám nabízejí k financování daňové doklady každý týden, nebo dokonce každý druhý den. Někdo jiný ale nabídne jen jednou za kvartál.

Jak posuzujete, který doklad k proplacení přijmete?

Základem je databáze externí ratingové agentury. Tam je velké množství informací o finanční výkonnosti a platební morálce společností nejenom v ČR. Protože je možné financovat faktury jak v korunách, tak v eurech, dokážeme profinancovat i faktury vystavené za zahraničními odběrateli. Nad rámec toho kontrolujeme vložené daňové doklady a ověřujeme jejich zdanitelné plnění u protistrany.

Co se děje pak?

Po odsouhlasení ceny s vystavovatelem jde faktura takzvaně na tržiště, kde si investor odkoupí dle své nastavené investiční strategie 80 procent nominální hodnoty pohledávky. Pohledávka je námi ohodnocena ratingem dle rizikovosti investice, kterému odpovídá úrok pro investora. Ten se pohybuje od osmi do šestnácti procent p. a. Většinou se faktury prodají velice rychle. Nestává se, že by na trhu „visely“ několik dní.

Kdo do nich investuje?

Z 95 procent fyzické osoby. Od studentů až po rentiéry a podnikatele. Výše jednotlivých investic je dána hodnotou faktury, která se pohybuje od částky deseti tisíc až po několik milionů korun. Větší faktury rozdělujeme do více obchodních případů, aby do nich mohlo investovat více investorů. Každý si tak může vybrat výši své investice a její rizikovost, se kterou jde ruku v ruce míra úročení.

Je nějaký segment, kterému investoři věří víc než jinému?

To se říct nedá. Jsou lidé, kteří nakupují se širokým záběrem, ale i takoví, kteří odkupují jen pohledávky za jedinou konkrétní firmou. Dokonce i říkají, že ji znají, a proto jí věří.

Jde tedy vyloženě o to, aby prodávající získal rychle likviditu? A ne aby se třeba zbavil těžko vymahatelné nebo problematické pohledávky?

Takové pohledávky neprojdou scoringem. Čili jde o likviditu. Na odkup faktur po splatnosti či nedobytných pohledávek se specializují jiné firmy.

Ovlivnila zájem o tento typ investic třeba inflace?

Jednoznačně ano. Na depozitu v bance dostanete maximálně šest procent. Zatímco tady, jak jsem říkal, po přepočtu na roční úrokovou míru můžete získat třeba devět i více procent. Doba nám v tomto smyslu nahrává. A to i z hlediska růstu vstupů do podnikání a řady dalších faktorů.

Rozhodli jste se expandovat do Polska. Proč právě tam?

Je to logické. Polsko je blízko a Akcenta už tam podniká. Víme, že tam tento druh byznysu funguje, a chceme ho nabídnout primárně našim klientům. Podobně jako v Česku a na Slovensku. Samozřejmě se snažíme získat i nové zákazníky, ale primárně je to celé postavené na bázi klientů Akcenty.

 

Jan Grusser (47)    

Ve společnosti Akcenta má na starosti Sales na platformě Zalep.to pro financování faktur. Na začátku kariéry působil dva roky v pojišťovně Gerling v Kolíně nad Rýnem, později působil především jako korporátní bankéř v Raiffeisenbank a v Komerční bance. V roce 2022 přešel do Akcenty.