Experti nám řekli proč se situace v e-komerci změnila a proč e-shopy vzkvétají

Zdroj: Pexels

Čeští nakupující stále častěji nakupují po internetu. Trend posledních deseti let, který výrazně urychlila pandemie, tlačí i zavedené značky na internet, jiné e-shopy zase hlásí rekordní prodeje. Jak se vyvíjí česká e-komerce a kde Češi nakupují nejraději?

Pandemie nastolila e-shopům skvělé podmínky

Nedá se říct, že by obliba e-shopů přišla náhle s pandemií. Čeští zákazníci se začali přesouvat na internet již dávno před ní. Zavření kamenných prodejen však pro e-shopy nastolilo přímo zlatý věk. České e-shopy jen za minulý rok utržily dokonce 223 miliard korun. 

Nutnost na internet přivedla i konzervativnější zákazníky a otevřela cestu i méně tradičnímu zboží. Za minulý rok nejvíce rostly tržby obchodníkům s jídlem, erotickými pomůckami a módou.

Více se prodávají i chovatelské potřeby a léky

Nejen potraviny patří mezi kategorie zboží, které zažívají na internetu boom. Lidé více nakupují například i chovatelské potřeby. Podle serveru Promo-Codes patřila mezi nejúspěšnější nabídky posledního kvartálu Zoohit sleva na psí a kočičí krmivo. Zákazníci podle nich na internetu nakupují spíše kvalitní, značková krmiva. Vyhledávají také produkty s množstevními slevami a akční zboží. 

Dalšími úspěšnými e-shopy jsou internetové lékárny. V dubnu společnost Pilulka v tiskové zprávě zveřejnila roční tržby ve výši 3,6 miliard korun. Meziročně jim tak vzrostly tržby o celých 49%. Firma, která již dnes působí i na Slovensku a v Rumunsku nyní plánuje další expanzi. 

I podle statistik Promocodius je firma úspěšná. Na jejich webu slevový kupon Pilulka měsíčně průměrně vyhledává téměř dva tisíce uživatelů.

Zmíněné e-shopy se také pravidelně umisťují v anketě Obchodník roku. Za rok 2021 se Zoohit umístil v kategorii Dům, zahrada a chovatelé, na druhém místě. E-shop Pilulka se také umístil. V kategorii Lékárna roku získal třetí místo.

Češi více nakupují jídlo po internetu

Na začátku května spustil internetový obchod jeden z největších supermarketů v zemi. Belgický Albert plánuje uspět mezi silnou konkurencí již zavedených firem jako je Košík, nebo Rohlík. Největšími lákadly pro zákazníky služby Albert domů zdarma, bude, jak je již v názvu, hlavně doprava zdarma a sleva 10% na celý nákup, při překročení hodnoty košíku 1500 Kč.

Že na slevy zákazníci slyší, potvrzuje i vyhledávač slevových nabídek Promo-codes. Podle jejich expertů stále více lidí vyhledává slevové kupóny na nákup potravin. Nejčastěji zákazníci vyhledávají již zmíněné firmy Rohlík a Košík, ale také například online e-shopy zavedených supermarketů, jako je Tesco. 

Podle průzkumu společnosti KPMG dnes potraviny po síti nakupuje už pětina obyvatel. Avšak 56% Čechů ještě nikdy potraviny tímto způsobem nenakoupilo. Jako největší zábrany uvádí vysoké náklady na dopravu a nedostupnost vybraných produktů.

Jak inflace ovlivňuje české e-shopy

Z posledních údajů již můžeme potvrdit, že rostoucí inflace a znovuotevření kamenných prodejen růst e-shopů zpomalila. Podle údajů ČSÚ se e-shopy meziměsíčně propadly o pětinu. Ze studie serveru Heuréka můžeme zase vyčíst propad o 25% oproti minulému rekordnímu roku. 

Podle odborníků z Heuréky žádná výrazná krize, však internetové obchody nečeká, česká e-komerce je podle nich zdravá a silná.