Firmy se teď zajímají především o operativní leasing a elektromobily, říká jednatel VWFS

Vratislav Strašil, jednatel a generální ředitel Volkswagen Financial Services.

Vratislav Strašil, jednatel a generální ředitel Volkswagen Financial Services. Zdroj: VWFS

V souvislosti s událostmi posledních let začala řada firem přehodnocovat své provozní náklady. Do jejich hledáčku se tak dostaly mimo jiné i stávající vozové parky. Po nedávných propadech ovšem letos prodeje zase rostou. Firmy se stále více zajímají také o udržitelnost a společenskou odpovědnost. „V případě mobility jde hlavně o přechod k bezemisním elektromobilům. Jejich registrace během prvních pěti měsíců letošního roku vzrostly meziročně o 79 procent,“ říká Vratislav Strašil, jednatel společnosti Volkswagen Financial Services, která se zabývá financováním osobních a užitkových vozů.

V posledních letech se stalo velkým tématem možné snížení poptávky po vozech ze strany firem. Jaká je situace dnes? 

Po propadech v uplynulých letech způsobených především covidem a válkou na Ukrajině se letos situace zlepšuje. Růst trhu je sice v letošním roce znatelný, jedná se však především o objednávky z předchozího období, kdy automobilky nebyly schopny požadovaný objem dodat. Nyní se výrobní kapacity navyšují, což má přímý vliv na dynamiku trhu. Během prvních pěti měsíců vzrostly registrace nových osobních vozů meziročně o 18,6 procenta a lehkých užitkových o 20,6 procent. Většinu těchto přírůstků tvoří právě firemní zákazníci. Růst potvrzují i naše čísla, a to jak v segmentu fleetových zákazníků (velkoodběratelů – pozn. red.), tak i malých a středních firem a retailu. Je to dáno rostoucí výrobou automobilů, která se vzpamatovává z covidových problémů, a zároveň vyšší poptávkou ze strany zákazníků. 

Myslíte, že vlivem událostí posledních let dojde k trvalým změnám? Setkáváte se s novými trendy, které třeba ještě před pár lety nebyly tak patrné?

Ano, když zůstaneme u firemních zákazníků, jde zejména o zvyšující se podíl operativního leasingu. Kromě toho roste také poptávka po elektromobilech. Jejich registrace během prvních pěti měsíců letošního roku vzrostly meziročně o 79 procent, i když v absolutních číslech ještě stále značně zaostáváme za většinou vyspělých zemích. Velkým tématem v oblasti financování je také posun ke komplexním službám. S provozem auta se totiž pojí řada výdajů a starostí nad rámec samotné splátky. Je to třeba pojištění, servisní prohlídky a u některých vozů i následný odprodej. Díky našemu propojení s dealerskou sítí koncernu Volkswagen jsme schopni tuto zátěž velmi efektivně převzít z beder zákazníků. 

Jak moc jsou pro zákazníky doplňkové služby důležité? 

Lidé si začínají uvědomovat, že alespoň v oblasti financování mobility není všechno jen o výši měsíční splátky. Ve fleetu je také kladen čím dál větší důraz na služby spojené s jednoduchou správou vozového parku. Klient chce mít neustálý přehled o najetých kilometrech, tankování nebo správě přestupků. Klíčem je přehlednost, jednoduchost a nepřetržitá dostupnost. Stále více fleetových zákazníků také vyžaduje benefitní zaměstnanecký leasing. Jedná se o službu, kdy zaměstnanci dané společnosti mohou dostat nadstandardní podmínky financování pro svá soukromá vozidla. 

Které z vašich produktů jsou mezi podnikateli nejoblíbenější? 

Jednoznačně právě komplexní operativní leasing, kdy je ve splátce zahrnuté pojištění, servis vozidla a volitelně i pneuservis, dálniční známka a další služby. Platí to jak pro velké zákazníky, tak stále častěji i pro menší a střední firmy. 

Pokud jde o výběr vozů, jak moc do rozhodovacích procesů firem prostupuje často skloňovaná udržitelnost a společenská odpovědnost?

Zatím to vidíme hlavně u velkých nadnárodních korporací, kde ESG kritéria (udržitelné a odpovědně podnikání, z anglického Environment, Social and Governance – pozn. red.) hrají stále důležitější roli. V případě mobility jde hlavně o přechod k bezemisním elektromobilům. Zatím nejde o velké počty firem, ale trend je rostoucí, a je zřejmé, že požadavek na udržitelnost bude stále silnější i u menších společností.

Jaké možnosti nabízíte v případě zmíněné elektromobility? 

Jako součást koncernu Volkswagen bereme přechod k bezemisní mobilitě velmi vážně. A to nejen ve formě speciálních produktů pro elektromobily, ale také pokud jde o edukaci. Chceme tak aktivně přispět k posilování povědomí a prodeje elektromobility v Česku. Kromě vozidel dokážeme klientům financovat i wallboxy (nabíjecí stanice – pozn. red.), obojí se splácí v rámci běžných měsíčních plateb. V neposlední řadě musím zmínit naši půjčovnu koncernových elektromobilů. Díky ní si firemní zákazníci mohou za pouhou pětistovku denně vyzkoušet elektromobil v reálných podmínkách své firmy. Půjčovnu jsme nyní obohatili o čtyři nové modely Volkswagen ID. Buzz. Tři z nich jsou v užitkovém provedení Cargo, takže ideální pro rozvážkovou službu ve městě. 

Vaše společnost působí ve více zemích. Existují nějaké zásadní odlišnosti, objevují se napříč Evropou různé trendy a požadavky? 

Rozdíl je hlavně v podílu operativního leasingu. V Česku řada zákazníků stále upřednostňuje vlastnictví vozu před pronájmem a auto pak drží relativně dlouho. Naopak třeba v sousedním Německu firmy své vozy v naprosté většině případů nevlastní a mobilitu řeší operativním leasingem včetně doprovodných služeb. Ve Velké Británii a Irsku zase převládá úvěr s poslední nerovnoměrnou splátkou. Další zásadní rozdíly ale nevidíme. 

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Chystáte nějaké změny, pokud jde o nabídku služeb? 

Naším firemním mottem je „Klíč k mobilitě“, což přesně vystihuje ty změny, které přicházejí. Výrobci automobilů se stávají poskytovateli mobility a naše služby s tím jdou ruku v ruce. V příštích letech plánuje koncern Volkswagen spojit služby mobility všech svých značek na jedné platformě. Využije k tomu společnost Europcar Mobility Group, ve které je majoritním akcionářem. Tato nová platforma pro mobilitu bude vedle těch už existujících poskytovat zákazníkům množství dalších atraktivních a inovativních služeb.

Vratislav Strašil

V koncernu Volkswagen působí od roku 1994. Postupně zastával řadu manažerských pozic v rámci ŠKODA AUTO nebo SEAT, následně řídil značku Volkswagen osobní vozy na českém a později i ruském trhu. V roce 2014 se stal jednatelem Porsche Česká republika, největšího importéra automobilů do ČR. Od roku 2019 zastává pozici jednatele a generálního ředitele Volkswagen Financial Services.