Humanoidní roboti nám pomohou ve skladech. Umějí vystoupat i schody, říká generální manažer Amazonu

Michal Šmíd

Michal Šmíd Zdroj: Amazon

Amazon, globální lídr v segmentu e-commerce, pokračuje v technologické inovaci svých distribučních center. Generální manažer Amazonu pro Českou republiku Michal Šmíd prozradil nejen to, jak se nově otevřené robotické centrum v Kojetíně připravuje na sezonní špičku, ale i to, jak bude podle Amazonu vypadat práce v jeho distribučních centrech v budoucnosti.

Nedávno Amazon spustil provoz svého prvního robotického centra v České republice v Kojetíně. Jak se zde připravujete na nadcházející vánoční špičku?

Období před svátky je pro nás tradičně tím nejvytíženějším v roce. Odbavujeme nejvíce zásilek, a protože jsou naše distribuční centra, přestože je neustále modernizujeme, postavená na zaměstnancích, musíme každoročně před špičkou posílit naše struktury o sezonní pracovníky. Nejinak tomu bylo i letos, kdy jsme nabrali téměř čtyři tisíce lidí pro provoz v Kojetíně a v Dobrovízi.

Letos však poprvé budou zaměstnancům pomáhat roboti…

Je to tak, v Kojetíně fungují robotické jednotky sloužící k efektivní manipulaci s regály a zbožím. Tito roboti pohybující se podle přesných souřadnic umožňují zaměstnancům pracovat efektivněji. Zaměstnanci totiž nemusejí chodit k regálům, ale regály jednoduše „přijedou“ k nim.

Na letošní novinářské akci v Seattlu jste představili také testovaného humanoidního robota. Znamená to, že v budoucnu budeme vídat distribuční centra bez lidí?

Vůbec ne. Humanoidní robot „Digit“, jak ho nazýváme, má lidem uvolnit ruce a nepočítá se s tím, že by dokázal lidský faktor plně nahradit. Zaměstnancům bude pomáhat s prací a v centrech budou pracovat lidé a roboti bok po boku. Na rozdíl od konvenčnějších robotů na kolečkách je Digit díky čtyřem končetinám schopen pohybovat se ve složitých prostředích a zvládne dokonce vystoupat schody. Toto je pro nás klíčový prvek, protože řada center je přizpůsobených specificky lidské fyziologii. Digit bude nyní testován ve vybraných skladech s cílem zjistit, jak může zefektivnit každodenní provoz. Je to experiment, který podstupujeme, abychom objevili nové možnosti využití robotů v našem průmyslu.

Jaké technologie tedy aktuálně v centru v Kojetíně budou pomáhat s balením vánočních dárků?

Kromě zmíněných robotů, kteří přepravují regály se zbožím, mohu zmínit také další technologie, které pomáhají zaměstnancům s ulehčením práce, například robotické rameno, které pomáhá třídit zásilky, nebo vaculift, který pracuje na podobném principu jako vysavač a pomáhá zaměstnancům s přemístěním těžších krabic se zbožím. Všechny nové technologie, které zavádíme do provozu, mají za cíl nejen zefektivnit provoz, ale i zajistit co největší bezpečnost a komfort našim zaměstnancům.

Co si pod tím lze představit?

Zajištění bezpečnosti zaměstnanců je pro nás prioritou číslo jedna. Například robotické jednotky jsou odděleny od pracovníků a pohybují se ve speciální „kleci“. Také jsou vybaveny bezpečnostními prvky, jako jsou senzory a kamery, které monitorují jejich pohyb a zajišťují, že nedojde ke kolizím s lidmi. Také technici, kteří jsou oprávněni vstoupit mezi pohybující se roboty, mají speciální vesty, které vysílají robotům signál, díky čemuž je zajištěna ještě větší bezpečnost. Pokud se robot jednoduše přiblíží k člověku, zastaví se.

Jaká je tedy budoucnost podle Amazonu kromě testování humanoidních robotů?

Amazon stále investuje do technologií a inovací, aby poskytl zákazníkům co nejlepší služby. V blízké budoucnosti chceme v některých zemích zavádět doručování drony. Zároveň investujeme do udržitelného rozvoje, snažíme se hledat co nejlepší cestu například v obalových materiálech, které budou kompletně recyklovatelné. Díky robotizaci budou vznikat nové pozice, které otevřou další příležitosti.