Kultivované maso z živočišných buněk může být v Česku už do dvou let
Maso, které nepochází z usmrcených zvířat, ale vzniká kultivací živočišných buněk, by mohlo být v Evropě i Česku už zhruba do jednoho až dvou let. Konstatuje to organizace ProVeg Česko. O alternativách se hovořilo na konferenci New Food Forum. Zazněly na ní také závazky retailových řetězců navýšit nabídku rostlinných alternativ živočišných produktů, a to za dostupnou cenu.
Čeští spotřebitelé a spotřebitelky podle ProVeg sahají po rostlinných alternativách stále častěji, přičemž největší zájem projevují mladší generace. Dominují rostlinné alternativy mléka, následované alternativami masa. Až sedm z deseti lidí je nakupuje opakovaně. Aktuálně velikost trhu s rostlinnými produkty v Česku dosahuje 1,42 miliardy korun.
Hlavním faktorem při výběru těchto výrobků je pro spotřebitele zdraví, avšak hned v závěsu je cena. Právě cenová dostupnost proto byla jedním z klíčových témat i na konferenci New Food Forum. Obchodní řetězce jako Tesco podle organizátorů slibují výhodnější nabídky v podobě slevových akcí a rozšířeného sortimentu privátních značek.
Jednu z nejočekávanějších inovací, které by mohly po schválení na úrovni Evropské unie vstoupit na trh, představuje zmíněné kultivované maso. Nzev získalo od toho, že se vyrábí kultivací živočišných buněk. Mezi jeho průkopníky patří i brněnská společnost Mewery. Podle zakladatele firmy Romana Lauše je první výrobce je zhruba rok od toho, aby získal potřebné schválení k nabízení svých produktů v Evropě a eventuálně tudíž i v Česku. "Myslím tedy, že do jednoho až dvou let můžeme očekávat kultivované maso na evropském trhu,“ uvedl na konferenci. Jako dobré příklady zemí, kde již bylo uvedeno na trh, zmínil například Singapur a USA. Dánsko zase vypracovalo akční plán pro rostlinné potraviny, který má pomoci plnění klimatických cílů a podpořit obchod i zdraví občanů.
Na konferenci se také rozdělovaly ceny populárním rostlinným produktům. Vítězem v kategorii Nejoblíbenější česká rostlinná značka se stala Bezmasna. Cenu za nejoblíbenější rostlinnou mléčnou alternativu získal produkt Vegan Monte od společnosti Zott, za nejoblíbenější rostlinnou cukrovinku společnost Ferrero s produktem Vegan Nutella.
„Zájem o rostlinné produkty neustále roste jak mezi našimi zákazníky, tak i kolegy,“ říká Pavol Halász, produktový ředitel pro Českou republiku z Tesco Stores ČR. „Jsme přesvědčeni, že rostlinné a veganské produkty budou v následujících letech hrát stále významnější roli v potravinářském průmyslu. Tento segment má před sebou velkou budoucnost, což potvrzují i aktuální trendy a rostoucí zájem zejména mladších generací,“ dodává Tomáš Král, z MEGGLE Czech Republic.
ProVeg International je organizací, která pracuje na transformaci globálního potravinového systému nahrazením živočišných produktů rostlinnými a kultivovanými alternativami do roku 2040. Mimo jiné pracuje i s agenturami OSN. Má pobočky ve čtvrnácti zemích na čtyřech kontinentech a přes dvě stovky zaměstnanců.