Ochota firem ke změnám v IT se zvýšila

Mnoho lidí dnes namísto z kanceláře pracuje z domova

Mnoho lidí dnes namísto z kanceláře pracuje z domova Zdroj: Digiskills

Pandemie mnoho zavedených postupů ve firmách postavila na hlavu. Doslova ze dne na den firmy řešily, jak efektivně pracovat vzdáleně z domovů a zachovat svůj byznys. Význam online týmové komunikace a spolupráce, spolu se vzdáleným přístupem do informačních systémů se zvýšil na maximum. Kdo neměl dosud zavedené elektronické dokumenty, měl problém.

 

„Zaznamenali jsme jak růst poptávky ze strany stávajících zákazníků po rozšíření jejich systémů, tak zájem nových firem, které najednou čelily nečekaným výzvám. Potřebovaly fungovat, ale postaru to najednou nešlo,“ říká Lukáš Ontl, vedoucí oddělení inovací a rozvoje produktů Asseco Solutions ze společnosti Asseco Solutions.

Tento výrobce informačních systémů Helios například letos řešil, jak evidovat povinné testování zaměstnanců ve firmách. Na přípravu přitom byly jen čtyři pracovní dny, ačkoliv běžně vývoj, testování, konfigurace a nasazení nové funkcionality do provozu bývá projektem na několik týdnů. Po analýze problému v Asseco Solutions rozhodli, že využijí existující funkci lékařských prohlídek a bez jakéhokoliv programování, jen s pomocí nastavení správce ERP systému, se jim to podařilo.

Přístup označovaný anglicky low-code/no code, tedy úprava a tvorba počítačových aplikací bez nutnosti programování je novým trendem, jak se IT svět snaží vypořádat s trvalým nedostatkem kvalifikovaných programátorů, popřípadě s jejich vysokými mzdami. Producenti podnikových systémů tak zpřístupňují software běžným uživatelům, kteří jej mohou bezpečně upravovat, aniž by museli umět programovat. Nemusejí tak čekat na uvolnění kapacity programátorů.

Lidé doma, kurýři venku

Zatímco mnoho lidí z kanceláří sedělo doma, přepravní firmy měly napilno. Například služba Balíkobot v roce 2020 přepravila téměř 2,5 milionu zásilek, meziročně o dvě třetiny více. Průměrný počet expedovaných balíků, palet a dopisů na jednoho klienta loni poskočil o více než pětinu.

Ještě počátkem roku 2020 velká část retailových firem spoléhala na prodej zboží v kamenných prodejnách. Ty, které fungují v B2B segmentu, si zase nemusely úplně vždy lámat hlavu s náročností logistických a expedičních procesů či s délkou vychystávání zboží ve skladu. Při normální zátěži se totiž některé neefektivity zásadně neprojeví. Jenže pak přišel zvrat a dokonale funkční a automatizované expediční procesy začaly vytvářet podstatné rozdíly mezi firmami s obdobnými produkty či zbožím. Klíčovou se stala schopnost prodat, a hlavně rychle a spolehlivě dodat zboží zákazníkům na dálku.

„Služba Balíkobot je úzce integrovaná s informačním systémem Helios, takže všechny úkony s tím spojené se dají provést v něm a firmy tak mohou využívat služeb až třicítky dopravců. Všechny pohyby zásilky je možné sledovat v reálném čase a předcházet tak možným zdržením či problémům. Nechybí zasílání automatických mailů při změnách stavů objednávky,“ popisuje Lukáš Ontl. Návratnost takové investice se prý pohybuje mezi čtyřmi týdny až čtyřmi měsíci od zavedení. Významně se také urychluje expedice zboží ze skladu a automatizovaná validace adres zvyšuje doručitelnost a snižuje náklady na vratky.

Náraz pandemie

Pandemie výrazně ovlivnila v podstatě všechny firmy a zasáhla do všech tržních segmentů. Zároveň ale zásadním způsobem změnila to, jak spolu lidé komunikují a spolupracují. Bylo třeba zachovat a dále rozvíjet byznys, avšak často za cenu nečekaných kompromisů. Kdo se zabýval digitalizací procesů a reagoval na moderní technologické trendy, měl to mnohem jednoduší než ten, kdo je ignoroval nebo si to z nějakého důvodu nemohl dovolit.

„V polovině roku 2020 jsme uvedli na trh nejnovější generací informačního systému řady Helios pro velké a střední firmy s označením Nephrite. Už po půl roce ho používala dvacítka velkých organizací, například Economia, Tereos TTD, Albi či Edenred. Důvodem velmi rychlého úspěchu na trhu je právě i jeho připravenost na dobu koronaviru,“ říká Lukáš Ontl. Celý systém byl podle něj od základu vyvíjen pro vzdálenou spolupráci, a to včetně například komunikačního centra. Mezi klíčové inovace patří vestavěná business intelligence či nové nástroje pro detailní finanční řízení.

Systém Helios Nephrite také obsahuje telemetrii pro předcházení technickým problémům a vzdálený helpdesk. Díky němu může IT oddělení poskytovat uživatelům vzdálenou podporu na stejné úrovni, jako by probíhala osobně. Vítanou novinkou byla také práce přímo z webového prohlížeče prostřednictvím portálu. Na jaro 2022 se chystá nové CRM a projektové řízení. Dlouhodobě rozvíjenou oblastí je také umělá inteligence (AI) či robotizace procesů (RPA).

Ochota ke změně

„Při výběru informačního systému se každá organizace řídí svými prioritami a potřebami. Jinak na výběr hledí dravá, rychle rostoucí firma a jinak zase firma zavedená, která přechází z již nevyhovujícího informačního systému,“ popisuje Lukáš Ontl. V této druhé situaci se přitom podle jeho zkušeností během pandemie ocitlo relativně dost podniků.

Podnikový informační systém, který před pandemií prý jakžtakž pokrýval potřeby společnosti, se často za radikálně změněných podmínek práce i trhu samotného rázem ukázal jako zcela nedostatečný. Firmy, které si takovou zkušeností prošly, jsou prý teď mnohem ochotnější k zásadním změnám.